عوارض جانبی دوز تقویتی کرونا در زنان بالای ۸۰ سال بیشتر است

به گزارش سیناپرس، مطالعه ای که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می دهد زنان و افراد ۸۰ سال و بالاتر احتمال بروز عوارض جانبی پس از تزریق دوز سوم یا دوز تقویت کننده واکسن فایزر- بیون تک کووید۱۹ را نسبت به سایر افراد مسن تر نشان می دهند.
عوارض جانبی در میان بزرگسالان ۶۰ سال و بالاتر در این مطالعه به طور کلی خفیف بوده و مشخص شده که معمولاً به مراقبت پزشکی نیاز نداشته اند.

به گفته محققان، درصد دریافت‌کنندگان دوز تقویت‌ کننده که عوارض جانبی را گزارش کرده ‌اند مشابه یا کمتر نسبت به افرادی است که پس از تزریق دوز دوم واکسن در چندین مطالعه قبلی مشاهده شده ‌است.

دکتر شای بن- شاچار (Shay Ben-Shachar)، یکی از پژوهشگران این مطالعه، در این رابطه اظهار داشت: افراد بالای ۶۰ سال که دوز سوم را دریافت می کنند، در مقایسه با دوزهای قبلی، ناراحتی یا عوارض جانبی بیشتری را تجربه نمی کنند. در واقع، ممکن است حتی اندکی احساس بهتری داشته باشند.

مطالعات پیشین عوارض جانبی بسیار کمی را در برابر دریافت دوزهای تقویت کننده واکسن فایزر- بیون تک گزارش کرده اند. در این مطالعه، ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان حداقل یک عارضه جانبی را پس از دریافت نوبت سوم واکسن خود گزارش کردند که در این میان درد در محل تزریق، خستگی و ضعف، شایع‌ترین آن‌ها بود.

به گفته محققان، در میان شرکت کنندگان، ۳۹ درصد از زنان در مقایسه با ۲۳ درصد از مردان، حداقل یک عارضه جانبی دوز تقویت کننده را گزارش کردند. همچنین دردهای عضلانی و سردرد از دیگر عوارض شایع تزریق دوز سوم واکسن کووید ۱۹ به حساب می آید که دردهای عضلانی توسط شش درصد از شرکت کنندگان گزارش شده و سردرد تجربه ای بوده که ۵ درصد آنها را درگیر کرده بود. 

به گزارش سیناپرس، فقط بیش از یک درصد از عوارض جانبی گزارش شده در میان شرکت کنندگان نیاز به مراقبت پزشکی داشته اند. داده ها همچنین نشان می دهد که بیش از سه چهارم شرکت کنندگان پس از دریافت دوز دوم واکسن، عوارض جانبی را تجربه نکرده اند. ۶۸ درصد نشان دادند که پس از دریافت سومین دوز در مقایسه با تزریق دوز دوم احساس مشابهی داشتند، در حالی که ۱۹ درصد اعلام کردند پس از تزریق احساس بهتری داشتند.

به گفته پژوهشگران، در میان شرکت کنندگان ۸۰ سال و بالاتر، ۳۷ درصد حداقل یک عارضه جانبی را گزارش کردند، در حالی که به گفته محققان، ۳۳ درصد در سنین ۶۰ تا ۶۹ سال و ۲۵ درصد در سنین ۷۰ تا ۷۹ سال حداقل یک عارضه جانبی را گزارش دادند. علاوه بر این، داده‌ها نشان داد بیش از نیمی از شرکت‌کنندگانی که عوارض جانبی را گزارش کردند، گفتند که علائم آنها سه روز یا بیشتر طول کشیده است.

مترجم: فاطمه کردی 
منبع: upi 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا