برنامه ریزی چین برای ماموریت های جدید در مدار زمین

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی چین روز یکشنبه پس از بازگشت موفقیت آمیز سه فضانورد این کشور از ماموریت Shenzhou-13 در روز شنبه اعلام کرد که خدمه بعدی خود را در ماه ژوئن تابستان پیش رو به ایستگاه فضایی تیانگونگ می فرستد.
بر اساس گزارش های رسمی، اداره ملی فضایی چین قصد دارد ساخت ایستگاه فضایی چین را در سال ۲۰۲۲ با افزودن کپسول آزمایشی ونتیان-۱ و کپسول آزمایشی منگتیان-۲ به ماژول هسته تیانه تکمیل کند. در این راستا دو فضاپیمای باری تیانژو، تدارکات لازم را برای فضانوردان فضاپیمای Shenzhou-14 و Shenzhou-15 فراهم خواهند کرد.

هائو چون، مدیر آژانس فضایی سرنشین دار چین، در این رابطه گفت که ماژول آزمایشگاه ونتیان در ماه مرداد و منگتیان در آبان ماه به فضا پرتاب خواهند شد.
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، خدمه فضاپیمای  Shenzhou-14 در طول اقامت خود در مدار شاهد ورود دو ماژول آزمایشگاهی خواهند بود و خدمه Shenzhou-15 نیز قبل از پایان سال جاری میلادی به ایستگاه فضایی پرواز کرده و به خدمه Shenzhou-14 در فضا خواهند پیوست. در آن زمان، ایستگاه فضایی چین متشکل از سه ماژول، دو فضاپیمای سرنشین دار و یک فضاپیمای باری با جرم کلی نزدیک به ۱۰۰ تن خواهد رسید.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر فضانوردان این ماموریت ها انتخاب شده و به طور فعال در حال انجام آموزش و آماده سازی های مربوطه هستند. گفتنی است خدمه Shenzhou-14 و Shenzhou-15 به ترتیب شش ماه در مدار مستقر شده و برای اولین بار چرخش کامل را در مدار انجام خواهند داد.

هوانگ ویفن، طراح ارشد سیستم فضانوردی برنامه فضایی سرنشین دار چین، در این رابطه گفت: پس از تکمیل ایستگاه فضایی، فضانوردان آزمایش هایی را در زمینه علوم فضایی، مواد ، پزشکی فضایی و اکتشافات فضایی در دو ماژول آزمایشی انجام خواهند داد.

 یانگ هونگ، طراح ارشد ایستگاه فضایی چین نیز در باره توسعه این مجموعه اعلام کرد: زمانی که دو فضاپیمای سرنشین دار به ایستگاه فضایی متصل شوند، ماژول های آزمایشی، همراه با ماژول هسته، می توانند از زندگی شش فضانورد پشتیبانی کنند.

علاوه بر این، یک بازوی مکانیکی کوچک را می توان به تنهایی یا در ترکیب با بازوی مکانیکی بزرگ ماژول اصلی برای انجام مشترک وظایفی مانند فعالیت های فضایی خارج از ایستگاه و نگهداری و بازرسی تجهیزات آزمایشی  بخش های بیرونی استفاده کرد.

چین همچنین در نظر دارد اولین تلسکوپ فضایی کشور به نام Xuntian را در سال آینده به فضا پرتاب کند تا بررسی‌های نجومی خود را در محدوده ای وسیع انجام دهد. به گزارش سیناپرس،این تلسکوپ تحقیقات علمی متعددی در زمینه شکل ‌گیری و تکامل کیهان، ماده تاریک و انرژی تاریک، سیارات فراخورشیدی و اجرام منظومه شمسی انجام خواهد داد و انتظار می ‌رود که مجموعه ‌ای از پیشرفت ‌های نوآورانه بزرگ را تضمین کند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: leonarddavid
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا