اختلال در روده فضانوردان در ماموریت های بلند مدت

مطالعات جدید نشان می دهد که ماموریت های بلند مدت فضائی ، سبب اختلال در عملکرد و تعداد باکتری های مفید موجود در سیستم گوارش فضانوردان شده و به این ترتیب این افراد مستعد ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر و عارضه  inflammatory bowel diseases شوند .

لازم به توضیح است که سندرم روده تحریک ‌پذیر (Irritable bowel syndrome) یا  (IBS‏) نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم ، احساس ناراحتی ، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای ، بدون هرگونه علت ارگانیک دیگری ، مشخص می‌ شود .

در همین زمینه دکتر چینگ جی  Qing Ge پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه علوم بهداشت و سلامت پکن Peking University Health Science Center in Beijing اعلام کرد : " مطالعات ما نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین اختلال در عملکرد سیستم ایمنی مخاط دستگاه گوارش ، نوع باکتری ها و مخاط پوششی داخل روده وجود دارد . این موضوع تنها در سفرهای فضائی مشاهده نمی شود و بر روی کره زمین نیز عواملی مانند استرس و اضطراب می تواند منجر به بروز این عارضه شود . "

در این مطالعات ، دکتر جی و تیم همکارانش از دو گروه موش های آزمایشگاهی استفاده کرده و یکی از این گروه ها را به صورت وارونه و به گونه ای که سر آن ها با زاویه پانزده درجه رو به پائین قرار داشته و اندام تحتانی آن ها بالا بود قرار داده و به مدت چهارده روز آ این جانوران را در شرایط فوق الذکر نگهداری کرده و تغذیه آن ها در کف قفس و به همین وضع انجام شد . گروه دوم به صورت عادی مورد تغذیه قرار گرفتند . پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند  زمانی که موش ها در شرایط مشابه پرواز ها و ماموریت های فضائی قرار دارند ، تنظیم باکتری های مفید سیستم گوارش آن ها به هم خورده و در عملکرد سیستم ایمنی مخاط های گوارشی این حیوانات نیز اختلال ایجاد می شود که این موضوع ، زمینه را برای ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر مهیا می کند .

در همین زمینه جرالد ویسمان Gerald Weissmann سردبیر مجله علمی FASEB که نتایج این تحقیقات در آن منتشر شده است ، اعلام کرد : " ما از قبل می دانستیم که سفر رفت و برگشت به مریخ و اقامت طولانی در فضا سبب بروز مشکلات جدی در بدن شده و تاثیراتی نامطلوب بر جسم فضانوردان می گذارد ولی اکنون و با توجه به مطالعات جدید ، دریافتیم که مسافران مخفی این سفر فضائی – باکتری های موجود در سیستم گوارش فضانوردان – نیز تحت تاثیر این عوامل آسیب رسان قرار می گیرند . این موضوع به خوبی نشان می دهد که چگونه حیات موجود در کره زمین ، تحت تاثیر نیروی جاذبه شکل گرفته و تا چه حد برای بقای خود به آن نیازمند است . "