آیا ویتامین k برای بیماری آلزایمر مفید می باشد؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، زوال عقل وضعیتی است که بر عملکرد شناختی تأثیر می گذارد. علائم زوال عقلی می تواند شامل از دست دادن حافظه و عملکرد به گونه ای که کیفیت زندگی را مختل کند، باشد. با بالا رفتن سن افراد، خطر زوال عقل افزایش می یابد.

زوال عقل اصطلاحی است که به گروهی از بیماری ها گفته می شود که شایع ترین بیماری آنها آلزایمر است که میلیون ها نفر را در جهان درگیر ساخته است. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای زوال عقل وجود ندارد، اما برخی از داروها در دسترس هستند که می توانند به رفع علائم کمک کنند. علاوه براین، دانشمندان به دنبال راه هایی برای کاهش عوارض یا جلوگیری از پیشرفت سریع بیماری هستند.

یک مطالعه جدید از دانشگاه المعرفه در عربستان سعودی نشان می دهد که ویتامین K می تواند به محافظت در برابر "تخریب شناختی" کمک کند.  مطالعه جدید که در جلسه زیست شناسی تجربی در 5 آوریل 2022 ارائه شد، با دادن ویتامین K به موش ها آن ها را آزمایش کردند. ویتامین K در بسیاری از منابع غذایی گیاهی و جانوری به مقدار مناسبی یافت می شود. گیاهان برگ تیره مانند اسفناج، بروکلی و کلم کیل (Kale) بهترین منابع ویتامین K یک هستند. درواقع، مصرف تنها یک لیوان از این گیاهان می‌تواند نیاز روزانه همه افراد از این ویتامین در سنین مختلف را تامین نماید.

به گفته انجمن آلزایمر، زوال عقل «یک اصطلاح کلی برای دستیابی به حافظه، زبان، حل مسائل و دیگر مسائل فکری است که به حدی شدید است که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند». تصور می‌شود که بیماری آلزایمر در نتیجه تجمع غیرطبیعی پلاک های امیلید در مغز است. انواع دیگری از زوال عقل وجود دارد که به دلیل کاهش جریان خون در مغز ایجاد می‌شود که می‌تواند به سلول‌های مغز آسیب برساند. بر اساس جدیدترین داده های انجمن آلزایمر، افراد 65 ساله در بیشترین خطر ابتلا به زوال عقل هستند. این انجمن گزارش می دهد که در حال حاضر 6.5 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا به این نوع خاص از زوال عقل مبتلا هستند.

برخی از علائم و نشانه های زوال عقل در فهرست منابع مورد اعتماد مرکز کنترل بیماری  عبارتند از:

  • فراموش کردن نام عزیزان
  • داشتن تغییرات خلقی
  • ناتوانی در به خاطر سپردن خاطرات 
  • داشتن مشکل در ارتباط

حقایق ویتامین K

پروفسور محمد الشربینی، نویسنده ارشد این مطالعه، با مدیکال نیوز تودی صحبت کرد و توضیح داد که چرا ویتامین K مهم است. وی گفت: فرایند پیری با بدتر شدن عملکرد مغز مرتبط است. وی افزود: مصرف زیاد سبزیجات و میوه ها برای حفظ سطح ویتامین K مهم است. ویتامین K یکی از ریز مغذی‌های ضروری است که همانند سایر ویتامین‌ها نقشی اساسی در عملکرد صحیح و سلامت بدن دارد، اما این ویتامین تنها در یک ریز مغذی خلاصه نشده و به گروهی از ویتامین‌های محلول در چربی گفته می‌شود که در انعقاد خون، سلامت و متابولیسم استخوان‌ها و تنظیم سطوح کلسیم خون نقشی اساسی دارند.

با توجه به فواید زیاد این ویتامین و تحقیقات انجام شده امیدواریم که نتایج تحقیقات برای سلامت عقل و درمان و پیشگیری بیماری زوال عقلی قابل استفاده باشد. با توجه به موارد ذکرشده، اگرچه ویتامین K ماده ای حیاتی و ضروری برای بدن و وجود آن در رژیم غذایی ضروری می باشد، با این حال مصرف مکمل های این ویتامین در افراد معمولی توصیه نمی گردد. لذا شایسته است که  مصرف مکمل های این ویتامین برای اهداف درمانی با نظر پزشک انجام پذیرد.

منبع :medical news 
مترجم :پریناز نصرتی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا