چربی های اشباع شده، دیابت را بدتر می کنند

به گزارش سیناپرس، دیابت نوع دو، وضعیت متابولیکی است که 95 درصد موارد دیابت را به خود اختصاص می دهد و حدود 462 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار داده است.

دانشمندان دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور (NTU) از طریق آزمایش‌های انجام شده بر روی سلول‌های موش کشت‌شده در آزمایشگاه و روی موش‌هایی که با رژیم غذایی غنی از چربی‌های اشباع شده تغذیه می‌شدند، دریافتند که اسیدهای چرب اشباع شده می‌توانند پروتئینی به نام FIT2 را تخریب کنند و زنجیره‌ای از رویدادهای مولکولی را تحریک کنند که باعث از بین رفتن سلول‌های تولیدکننده انسولین می‌شود. 

وقتی این سلول ها می میرند، توانایی بدن برای ترشح انسولین کافی در پاسخ به کربوهیدرات ها مختل می شود و در نتیجه دیابت ایجاد می شود. به گزارش سیناپرس، دانشمندان فوق دریافتند که بازگرداندن نسبی سطوح FIT2 در سلول های تولید کننده انسولین، می تواند آسیب ناشی از چربی اشباع شده را کاهش دهد.

این یافته ها به پتانسیل افزایش تولید FIT2 در بدن به عنوان روشی جدید برای مدیریت دیابت ناشی از رژیم غذایی اشاره می کنند. 

دانشمندان فوق می گویند: این مطالعه همچنین اهمیت تعدیل مصرف گوشت و لبنیات، علاوه بر قند و کربوهیدرات ها را برای بیماران دیابتی تقویت می کند، زیرا چربی اشباع شده در مقادیر زیادی در گوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده و محصولات لبنی یافت می شود.

به گفته آن ها، مطالعات پیشین، چربی اشباع شده را به عنوان چربی ناسالمی که منجر به دیابت می‌شود، شناسایی کرده‌اند، اما مکانیسم‌های اثر این نوع چربی نامشخص بوده است. مطالعه ما این پیوند را تأیید می کند و مسیری را نشان می دهد که از طریق آن این اتفاق می افتد. ما همچنین پروتئین جدیدی را شناسایی کرده ایم که می‌تواند با درمان‌های جدید برای کمک به مدیریت بیماری مورد هدف قرار گیرد.

به گزارش سیناپرس، معمولا بیماران دیابتی به جای مصرف نان و برنج سفید به پروتئین روی می‌آورند، اما آن ها ممکن است از این طریق چربی‌های اشباع شده را در سطوح بالایی از طریق گوشت قرمز و سایر گوشت‌ها و محصولات لبنی دریافت کنند. 

محققان فوق می گویند: بیشتر مردم می دانند که رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع شده می تواند به مشکلات قلبی منجر شود. اما تعداد بسیارکمی از افراد ممکن است بدانند که چربی اشباع شده در رژیم غذایی نیز می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد یا کنترل دیابت را سخت تر نماید.

قابل ذکر است این یافته های پژوهشی جدید در مجله علمی Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا