نور شهرها بر چرخه زندگی حشرات تاثیرات مخربی دارد

به گزارش سیناپرس، طبق یک مطالعه اخیر، نورهای شهری و دمای گرم شهرها حشرات را در شب بیدار نگه می دارند. دانشمندان ژاپنی معتقدند نور مصنوعی در شب نه فقط پروانه ‌ها را در اطراف لامپ‌ ها به مرگ می کشاند بلکه می‌ تواند بر همه جنبه‌ های زندگی حشرات تأثیر بگذارد.

موش‌ ها و وزغ‌ ها می‌ توانند راحت ‌تر حشرات را شکار کنند و لامپ‌ ها نیز می ‌توانند سیگنال ‌های جفت‌ گیری کرم شب‌ تاب را پنهان کنند. تحقیقات جدید روی گونه ‌ای از مگس‌ های گوشتی نشان داده است که بسیاری از حشرات رفتار خود را بسته به طول روز تغییر می ‌دهند، این توانایی به نام دوره نوری مشهور است.

یافته های محققان نشان می دهد افزایش نور شبانه می تواند فتوپریودیسم حشرات را تا حدی از بین ببرد که از ورود به خواب زمستانی امتناع کنند.

برای بررسی دقیق تر این موضوع، تیمی از دانشمندان دانشگاه‌های اوزاکا و ستسونان آزمایش‌ هایی را انجام دادند. آن ها در آزمایشگاه، مناطق روستایی روشن شهری تا تاریک را تقلید کرده و دماهای مختلف را آزمایش کرده و دریافتند که درصد مگس هایی که وارد خواب زمستانی می شوند با افزایش نور و با افزایش دما از ۱۵ درجه سانتی گراد به ۲۰ درجه سانتی گراد کاهش می یابد.

در آزمایش میدانی، این تیم مکانی را اندازه‌ گیری کردند که ماه را می‌ توان در آسمان صاف و مکان دیگری را در یک منطقه مسکونی با لامپ‌های خیابانی مشاهده کرد. به گزارش سیناپرس، درصد مگس هایی که در مناطق روستایی وارد خواب زمستانی می شوند از حدود سه هفته زودتر از همتایان شهری خود افزایش داشته است.

دکتر آیومو موکای (Ayumu Mukai) دانشگاه ستسونان ژاپن در بیانیه ای گفت: این مطالعه به گونه‌ ای در مورد مگس گوشتی به نام Sarcophaga similis انجام شده اما نتایج می تواند برای هر گونه جانوری که به سیگنال‌ های محیطی قابل پیش ‌بینی برای فرآیندهای بیولوژیکی مانند رشد، رفتار تولیدمثلی، خواب و مهاجرت متکی است، قابل اجرا باشد.

پروفسور شین گوتو (Shin Goto)، از دانشگاه اوزاکا در این باره افزود: تشخیص شرایطی که شهرنشینی برای حشرات ایجاد کرده، گام بزرگی به جلو در جهت کاهش اثرات منفی خواهد بود.  به گزارش سیناپرس، محققان در خاتمه توضیحات خود تاکید کردند: شرایط مناطق آب و هوایی مختلف، میزان آلودگی نوری و گرمایش شهری بر سازگاری فصلی حشرات تاثیری عمیق دارد.

شرح کامل این یافته ها و نتایج حاصل از آن در مجله تخصصی (Royal Society Open Science) منتشر شده و قابل دسترس است.