گرمای شدید هوا شرایط جسمی و روحی فرد را تغییر می دهد

افزایش درجه حرارت و گرمای شدید باعث تغییر در کیفیت هوا شده و این مسأله، بر نحوه تنفس افراد تأثیر می‌گذارد.

آلبرت ریزو، مشاور ارشد پزشکی در انجمن ریه آمریکا تأکید می‌کند: درجه حرارت بالاتر به معنای سطوح بالاتر ازن بر روی زمین است. ازن اثری مشابه آفتاب سوختگی بر روی راه‌های هوایی ریه دارد و در برخی اوقات منجر به التهاب این راه‌ها می‌شود؛ درنتیجه ورود و خروج هوا بداخل ریه دشوار می‌شود.

تأثیر گرمای شدید هوا بر روی افراد دچار بیماری‌های مزمن ریوی از جمله آسم و آمفیزم بیشتر است؛ حتی برای افراد با ریه سالم، انجام فعالیت‌های خارج از منزل در زمان سطوح بالای ازن توصیه نمی‌شود.

اگرچه تنفس در گرمای شدید هوا بسیار دشوار است، اما تنفس یکی از راه‌های خنک کردن بدن انسان محسوب می‌شود. راه دیگر خنک‌سازی بدن، تعرق است، اما عرق کردن در شرایط رطوبت بالا به سختی انجام می‌شود. هوای مرطوب با ایجاد حالت چسبندگی در بدن، مانع از تعرق درست شده و اثر خنک کنندگی ایجاد نمی‌شود.

تعرق بیش از حد منجر به کم آبی بدن، خستگی و گرفتگی عضلات می‌شود. از دست دادن آب بدن باعث توقف تعرق شده و با افزایش دمای بدن، به اندام‌های داخلی بدن استرس وارد می‌شود.

بطورمثال، قلب برای تنظیم درجه حرارت داخلی یا غلبه بر کم آبی اقدام به افزایش گردش خون می‌کند که می‌تواند منجر به افزایش غلظت خون و دشواری در پمپاژ خون شود. زمانیکه بدن بیش از حد گرم شود، بطوریکه فعالیت اندام متوقف و به سلول‌ها آسیب وارد شود، فرد در خطر شوک و سکته قرار می‌گیرد و برای پیشگیری از این مسأله، بدن فرد باید بلافاصله خنک شود.

موج گرما می‌تواند با تأثیرات توامان جسمی و روانی همراه باشد. نتایج یک مطالعه گسترده در سال 2001 نشان می‌دهد، رابطه مستقیمی بین گرما و خشونت وجود دارد. در مطالعه دیگری که سال 2007 در مجله Psychiary منتشر شد، افزایش خطر خودکشی در آب و هوای گرم گزارش شد. همچنین مطالعه صورت گرفته در سال 2008 حاکی از افزایش  میزان بستری شدن در بیمارستان‌های روانی در زمان موج گرما است.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا