سیگار الکترونیکی باعث ایجاد التهاب در اندام ها می شود

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد که کشیدن سیگارهای الکترونیکی به صورت روزانه باعث بروز التهاب در اکثر بخش های بدن انسان از مغز و قلب گرفته تا ریه ها و روده بزرگ می شود.گفتنی است این نخستین مطالعه ‌ای محسوب می شود که اثرات سیگارهای الکترونیکی و طعم‌ دهنده‌ های آن ‌ها را در چندین اندام مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

دکتر لورا کروتی الکساندر، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و رئیس بخش مراقبت‌های ویژه ریوی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی درباره موضوع فوق می گوید: این سیگارهای الکترونیکی در سال های اخیر محبوب شده اند، بنابراین ما چیز زیادی در مورد اثرات طولانی مدت آنها بر سلامت نمی دانیم.

تخمین ‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون آمریکایی از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، که بیشتر این افراد را جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ سال تشکیل می‌ دهند. به گزارش سیناپرس، برای این پروژه، محققان به طور انحصاری روی محصولات برند JUUL تمرکز کردند که برجسته ترین برند سیگار الکترونیکی در بازار در نظر گرفته می شود. این تیم دو طعم محبوب این سیگارها را تجزیه و تحلیل کردند که شامل نعناع و انبه می شدند.

به گزارش سیناپرس، برای بازآفرینی استفاده مزمن از سیگار الکترونیکی، نویسندگان این مطالعه گروهی از موش‌های بالغ جوان را هر روز سه بار به مدت سه ماه در معرض سیگارهای الکترونیکی طعم‌ دار قرار داده و به بررسی التهاب ایجاد شده در اندام این جانوران پرداختند. گفتنی است واضح ترین تغییرات با چندین نشانگر التهابی بالا در مغز موش ها ظاهرشد.

علاوه بر این، پژوهشگران تغییرات بیشتری را در بیان ژن التهابی عصبی در هسته اکومبنس کشف کردند. این بخش، منطقه‌ ای است که دانشمندان معتقدند برای انگیزه و پردازش پاداش حیاتی است. گفتنی است طبق مطالعات گذشته، التهاب عصبی در این منطقه با اضطراب، افسردگی و اعتیاد ارتباط دارد.

دکتر کروتی الکساندر در این رابطه توضیح می ‌دهد: بسیاری از کاربران سیگارهای الکترونیکی، نوجوانان یا جوانانی هستند که مغزشان هنوز در حال رشد است، بنابراین بسیار مهم است که بدانیم در پی مصرف سیگار الکترونیکی چه اتفاقی ممکن است در مغزشان بیفتد.

به گزارش سیناپرس، در ادامه مطالعات مشخص شد پس از یک ماه کامل قرار گرفتن در معرض سیگار الکترونیکی،  التهابات ایجاد شده می تواند خطر ابتلا به بیماری های گوارشی را افزایش دهد. در نهایت، محققان مشاهده کردند که پاسخ التهابی هر اندام در واقع به مصرف کنندگان طعم خاص سیگارها بستگی دارد. به عنوان مثال، قلب موش هایی که سیگارهای دارای نعناع را استنشاق می کردند، در واقع نسبت به آنهایی که دود دارای طعم انبه را استنشاق می کردند، به ذات الریه باکتریایی حساس بود.

سرپرست تیم مطالعاتی فوق در ادامه توضیحاتش می افزاید:‌ این موضوع نشان می دهد که خود مواد شیمیایی طعم دهنده نیز باعث تغییرات پاتولوژیک در بدن مصرف کنندگان می شوند. برای نمونه اگر بدن فردی که مکرراً از سیگارهای الکترونیکی با طعم نعنا استفاده می ‌کند در هنگام ابتلا به کرونا، واکنش متفاوتی به عفونت نشان می دهد.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  eLife منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا