وزارت راه و شهرسازی به فکر ایجاد اتاق فکری باشد

دکتر عبدالحمید نقره کار، عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی، رئیس قطب علمی معماری اسلامی- ایرانی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اهمیت تحقق شعار" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی" در حوزه شهرسازی و معماری به سیناپرس گفت: دانش بنیان ها در حوزه دانشگاه ها، آموزش، پژوهش و همچنین پرورش دانشجویان، دانش آموختگان و گزینش دانشجو، استاد و گسترش رشته ها و گرایش ها نقش کاملا موثری دارند و باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی افزود: در حال حاضر برای تحقق این شعار باید آموزش ما در دانشگاه ها اصلاح شود. آموزش ها باید آخرین دستاوردهای علم روز را بیان کنند. سرفصل ها و محتوای دروس ما باید اسلامی شود. متاسفانه حوزه پژوهش و روش های تحقیق ما اکنون اسلامی نیست در حالی که باید روش های تحقیق ما مبتنی بر منابع و مبانی اسلامی باشند.

وی تصریح کرد: روش های پوزیتیویستی(اثبات گرایی) فقط می تواند وضع موجود پدیده ها را تبیین کند اما درباره علت و فایده، اهداف این پدیده بحثی به میان نمی آورند در نتیجه علم را در اختیار سرمایه داری، لیبرال سرمایه داری قرار می دهند به همین دلیل اکنون شاهد ایجاد فاجعه های بزرگ در جهان هستیم.

نقره کار به سیناپرس گفت: همچنین در حوزه تربیت اساتید ما علاوه بر مسوولیت تعلیم، وظیفه تربیت و تزکیه دانشجویان را نیز برعهده دارند. دانش آموختگان نیز در حوزه عمل باید متعهد باشند. آنها باید ارزش های اخلاقی را باید رعایت کنند و نباید دچار خودخواهی، شهرت طلبی و منفعت جویی، تنبلی و غیر علمی کار کردن، بروند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ما در آینده نیاز به رشته های جدیدی داریم. رشته ها و گرایش های قدیمی ممکن است در آینده اصلا به کار نیایند، بنابراین دانشگاه های ما باید آینده پژوهشی داشته باشند. رشته ها و گرایش جدیدی باید در دانشگاه های ما ایجاد شود تا بتوانیم در آینده مشکلات و نیازهای مملکت را آسیب ‌شناسی کنیم و راه حلی برای آنها ارائه دهیم.

رئیس قطب علمی معماری اسلامی- ایرانی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: همچنین در حوزه اجرا نیز مساله" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی" از اهمیت زیادی برخوردار است. متاسفانه وزارت راه و شهرسازی اصلا وارد این مقوله نشده است. این وزارتخانه باید دانش بنیان شود. وزیر راه و شهرسازی برای تحقق این مساله باید به فکر ایجاد اتاق فکری باشد و از متخصصان و دانشگاهیان مربوط به حوزه این حوزه استفاده کند تا با حضور این افراد پیرامون آخرین دستاوردهای علمی حوزه برنامه ریزی شهری، طراحی شهری و شهرسازی و معماری و هنر معماری و همچنین هنر شهرسازی، فرهنگ معماری و شهرسازی در این اتاق فکر تصمیماتی گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت یادآورشد: اکنون وزیر راه و شهرسازی تمامی این تخصص ها را ندارد. معاون معماری و شهرسازی او نیز ممکن است این تخصص ها را نداشته باشد.

به گفته وی، این افراد ممکن است آگاهی و تخصصص لازم نسبت به فرهنگ و معماری شهرسازی نداشته باشند لذا باید کارگروه های تخصصی تشکیل دهند و متخصصان این حوزه باید در وزارت راه و شهرسازی و در شورای عالی معماری و شهرسازی این اتاق فکر دخالت داشته باشند.
وی به سیناپرس گفت: اتاق فکر وزرات راه و شهرسازی باید این کارگروه ها را جهت دهی و برنامه ریزی کند. این اتاق فکر باید کمک کند تصمیم هایی که شورای عالی معماری و شهرسازی برای برنامه ریزی ها، تصویب طرح های جامع و تفصیلی و طرح های توسعه روستایی می گیرد به وسیله متخصصان انجام شود و نظر نهایی را این افراد بدهند.

نقره کار در پایان اظهارداشت: همچنین باید در استانداری ها و شهرداری ها نیز این کارگروه های تخصصی ایجاد شود. اکنون اعضای شورای شهر از هنرمندان و ورزشکاران انتخاب می شوند که هیچ تخصصی در این موضوع ندارند. مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری شهردار نیز باید کارگروه تخصصی داشته باشد. شهرداری نیز باید از متخصصان دانشگاهی برای مباحث معماری و شهرسازی بهره بگیرد و برنامه ها و طرح های خودش را بر اساس دانش و بنیان اسلامی و ایرانی تصویب کند. در سایر مراکز نیز وضع بدین منوال است.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا