برنامه ای آنلاین برای بهبود کیفیت زندگی بازماندگان سکته مغزی

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه جدیدی که با هدایت دانشگاه نیوکاسل استرالیا انجام شده است، دسترسی به یک برنامه آنلاین که روش‌های تغییر رفتار و سبک زندگی سالم را به راحتی و به شکلی قابل دسترس، تعاملی و متناسب ارائه می‌کند، می تواند کیفیت زندگی و بهبود سلامتی را در میان بازماندگان سکته مغزی به ارمغان آورد.

سکته مغزی می تواند منجر به عواقب جدی از نظر ناتوانی جسمی و شناختی برای کسانی که از آن جان سالم به در برده و زنده می مانند داشته باشد.

با این وجود، بهبود سبک زندگی این افراد و مدیریت رفتارهای مخاطره آمیز سلامتی از جمله کنترل مصرف دخانیات و الکل، فعالیت بدنی، رعایت رژیم غذایی مناسب درکنار کاهش افسردگی و اضطراب، این پتانسیل را دارد که به طور قابل توجهی کیفیت زندگی بازماندگان این سکته را افزایش دهد.

در مطالعه جدیدی که محققان استرالیایی در این باره انجام داده اند، 399 فرد بزرگسال که از سکته مغزی جان سالم به در برده بودند به صورت تصادفی انتخاب شده و در یک نظرسنجی تلفنی شرکت کردند. به گزارش سیناپرس، سپس لیستی از وب سایت های اطلاعات عمومی سلامت را دریافت کرده و یا به مدت 12 هفته، به برنامه آنلاین موسوم به «پیشگیری از سکته دوم» یا P2S دسترسی پیدا کردند. این افراد شش ماه بعد مجددا از لحاظ برخی موارد کیفیت زندگی مورد سنجش واقع شدند.

نتایج پیگیری شش ماهه این افراد نشان داد افرادی که از برنامه آنلاین P2S استفاده کرده بودند، نمره کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در آن ها به طور قابل توجهی بالاتر بود.به گزارش سیناپرس، این افراد همچنین گزارش دادند که هیچ مشکلی در مراقبت شخصی نداشته و توانایی شرکت در فعالیت های معمول روزانه را داشته اند.

به گفته این محققان، پلتفرم های آنلاین مشابه آن چه در این تحقیق از آن استفاده شد، یک مدل قابل اجرا و تاثیرگذار برای رسیدگی به نیازهای اطلاعاتی سلامت و چالش های تغییر رفتار بازماندگان سکته مغزی هستند.

به گزارش سیناپرس، گقتنی است این یافته های جالب را مجله دسترسی آزاد PLOS Medicine منتشر کرده است.

مترجم:عباس روشن بین
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا