عوامل خطر بیماری قلبی و عروقی با خطر بیشتر افسردگی ارتباط دارد

به گزارش سیناپرس، بیماری قلبی عروقی و افسردگی به دلیل عوامل خطر مشابه از جمله التهاب و استرس اکسیداتیو، ارتباط نزدیکی دارند. اگرچه نشان داده شده است که افسردگی می‌ تواند یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی باشد اما مطالعاتی که تأثیر بالقوه سلامت قلب و عروق را بر ابتلا به افسردگی تجزیه و تحلیل می ‌کنند، کمیاب هستند.

در همین راستا ساندرا مارتین-پلاز (Sandra Martín-Peláez) و تیم تحقیقاتی او در مطالعه جدید از داده‌ های یک کارآزمایی تصادفی چند مرکزی شش ساله در اسپانیا استفاده کردند که تأثیر رژیم غذایی مدیترانه ‌ای را بر مردان ۵۵ تا ۷۵ ساله و زنان ۶۰ تا ۷۵ ساله مبتلا به اضافه وزن یا چاقی را تجزیه و تحلیل می‌ کند.به گزارش سیناپرس، ۶۵۴۵ فرد بدون بیماری قلبی عروقی یا مشکل غدد درون ریز در ابتدا در تجزیه و تحلیل وارد شدند. امتیاز خطر قلبی عروقی با توجه به تابع REGICOR مبتنی بر فرامینگهام برای هر فرد محاسبه شد و شرکت‌ کنندگان را به گروه‌های خطر قلبی عروقی کم (LR)، خطر با درجه متوسط (MR) یا زیاد و خیلی زیاد (HR) تقسیم کرد. وضعیت افسردگی با استفاده از پرسشنامه در ابتدا و پس از دو سال پیگیری سنجیده شد.

در ابتدا، زنان در گروه زیاد شانس بیشتری برای افسردگی نسبت به زنان با خطر کم مشکلات قلبی عروقی نشان دادند.

علاوه بر این، در بین تمام شرکت ‌کنندگان با کلسترول پایه زیر ۱۶۰ میلی ‌گرم بر میلی‌ لیتر، افراد گروه متوسط  و زیاد، شانس بیشتری برای افسردگی نسبت به افراد گروه کم نشان دادند. برعکس، در میان شرکت ‌کنندگان با کلسترول تام ۲۸۰ میلی ‌گرم در میلی ‌لیتر یا بالاتر، افراد گروه متوسط  و زیاد، خطر افسردگی کمتری نسبت به گروه کم خطر بیماری های قلبی عروقی داشتند.

به گزارش سیناپرس، پس از دو سال، در طی این مدت به همه افراد دستور داده شد که از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان بخشی از کارآزمایی پیروی کنند. در ادامه شرکت کنندگان به طور متوسط نمره وضعیت افسردگی خود را کاهش دادند که بیشترین کاهش برای شرکت کنندگان گروه های متوسط و زیاد با سطح کلسترول بالا مشاهده شد.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که خطر عوامل قلبی عروقی بالا و بسیار زیاد با علائم افسردگی به خصوص در زنان مرتبط بوده و نقش سایر عوامل مانند پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای نیازمند تحقیقات بیشتر است.

به گزارش سیناپرس، محققان در انتها می افزایند: خطر بالای بیماری های قلبی عروقی، به ویژه در زنان، با علائم افسردگی در دوران سالمندی همراه است.
شرح کامل این پژوهش در تاریخ ۱۳ آوریل در مجله تخصصی PLOS ONE منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: لنا می آبادی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا