بررسی شکست یا پیروزی اهداف کنفرانس تغییرات آب و هوایی

به گزارش سيناپرس،‌ در پنج سال قبل از نشست کنفرانس تغییرات آب و هوا COP26، ۱۵۳ طرف قرارداد پاریس ۲۰۱۵ اهداف جدید یا به روز شده کاهش آب و هوا و ۷۵ عضو اهداف بلند مدت را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برای سال ۲۰۳۰  ارائه کردند.

تجزیه و تحلیل تعهدات به روز شده قبل از جلسه حاکی از آن است که هنوز بیش از ۵۰ درصد احتمال افزایش دمای بیش از ۲ درجه سانتیگراد وجود دارد.به گزارش سیناپرس، با این حال، مالت ماینشاوزن (Malte Meinshausen) و همکارانش با نگاهی به تعهدات و در COP26، استدلال می‌ کنند که هنوز فرصتی برای محدود کردن گرمایش به زیر ۲ درجه سانتیگراد وجود دارد. 

پژوهشگران داده های موجود و اهداف آب و هوایی ۱۹۶ کشور را از زمان توافق پاریس تا پایان نشست COP26 در نوامبر ۲۰۲۱ را با تکنیک های مدل سازی پیشرفته تجزیه و تحلیل کردند. محققان تخمین می زنند که اگر همه تعهدات به طور کامل و به موقع اجرا شوند، اوج گرمایش می تواند به ۱.۹ تا ۲ درجه سانتی گراد محدود شود.

متأسفانه، پژوهشگران می ‌افزایند که تعهدات تجدید نظر شده تنها ۶ تا ۱۰ درصد شانس دستیابی به هدف بلند پروازانه توافق ‌نامه پاریس برای محدود کردن گرمایش زمین به بیش از ۱.۵ درجه سانتی ‌گراد را دارد، مگر اینکه اقدامات کاهش دهنده قابل ملاحظه ‌ای در این دهه انجام شود.

به گزارش سيناپرس،‌ زیک هاوسفادر (Zeke Hausfather) و فرانسیس مور (Frances Moore) معتقدند که اگر اهداف بلند مدت تغییرات آب و هوایی با تعهدات کوتاه ‌مدت برای قرار دادن کشورها در مسیر دستیابی به تعدیل افزایش دما در دهه آینده حمایت نشوند، بعید است اهداف عنوان شده قابل دستیابی باشند.

آنها می افزایند: هیچ تضمینی وجود ندارد که کشورها به تعهدات خود عمل کنند و اظهار داشتند تا زمانی که وعده های کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در آینده با اقدامات کوتاه مدت قوی تری حمایت شوند، نمی توان به نتایج این توافق نامه خوشبین بود.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.
مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا