گروه خونی در تشخیص لخته های خون بیماران سرطانی موثر است

به گزارش سیناپرس، دانشمندان مدت‌ها تلاش کرده‌اند تا عوامل خطر ترومبوآمبولی وریدی یا به اختصار VTE را که یکی از عوامل اصلی مرگ ‌های قابل پیشگیری است، درک کنند. 

ارزیابی ‌های موجود از عواملی مانند تومور یا نوع سرطان برای شناسایی افرادی که در معرض خطر بالای VTE هستند، استفاده می‌ کنند. با این حال، در بسیاری از بیماران، لخته ‌های خونی خطرناکی ایجاد می‌ شوند که تشخیص داده نمی شوند.

VTE شامل ترومبوز ورید عمقی (DVT) لخته خونی است که معمولاً در رگ های عمقی ساق پا تشکیل می‌شود، و آمبولی ریه (PE) که یک وضعیت تهدیدکننده است زمانی رخ می ‌دهد که یک لخته خون آزاد شود و در شریان‌های ریه قرار گیرد. 

با این که این لخته ‌های خونی می‌ توانند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهند، تحقیقات موجود نشان می‌ دهد که افرادی که دارای گروه‌ های خونی غیر O هستند بیشتر در معرض ابتلا به VTE می باشند. 

سرطان و راه های درمانی آن نیز شانس ابتلا به لخته‌ های خون را افزایش می‌ دهند و افراد مبتلا به انواع شدید سرطان بیشتر در معرض ابتلا به VTE هستند.

له گزارش سیناپرس، حالا در مطالعه ای جدید، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه وین، نقش گروه ‌های خونی غیر O را در احتمال ابتلا به VTE در شرکت ‌کنندگان بررسی کرده اند. 

آن ها داده ‌های بزرگسالان مبتلا به سرطان را از مجموعه داده‌ های مطالعه سرطان و ترومبوز وین موسوم به CATS بر اساس گروه خونی و سپس بر اساس طبقه بندی تومورشان دسته بندی کردند.

بر این اساس، بیماران مبتلا به تومورهای سرطان لوزالمعده، معده و مری و مغز در دسته پرخطر تشخیص داده شدند.

به گفته محققان فوق، هرچند نوع تومور می تواند در شناسایی افرادی که احتمال ابتلا به VTE را دارند مفید باشد، بسیاری از افراد با تومورهای با شدت کمتر، باز هم لخته خون را تجربه می کنند و بنابراین ممکن است به نظارت و درمان بیشتری نیاز داشته باشند. 

یافته های این مطالعه در کل نشان می دهند که گروه خونی ممکن است به عنوان یکی دیگر از معیارهای مهم پیش بینی کننده بروز لخته های خونی خطرناک در بیماران سرطانی عمل نماید.به گزارشsinapress، این یافته های پژوهشی را نشریه بین المللی Blood Advances منتشر نموده است.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا