روزه داری باکتری های بد روده را نابود می کند

دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم شناسی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با سیناپرس گفت: روزه داری صرفا یک نوع پرورش است. روزه داری صرفا برای جسم نیست بلکه روح و روان انسان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و افرا می توانند نفس خود را تقویت کنند تا توانمندی های خود را بروز دهند. به عنوان مثال افراد سیگاری بارها عنوان می کند که نمی توانند سیگارشان را ترک کنند اما همین افراد 15 الی 16 ساعت به دلیل اعمال روزه داری، سیگار نمی کشند. در واقع توانمندی بالقوه ای در این افراد وجود دارد که  آنها می توانند از طریق روزه داری آن توانمندی را پرورش دهند بنابراین روزه داری را باید از جنبه جسمی و روح و روانی مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم ارزیابی دقیقی از آن داشته باشیم که آیا ضعف های آن برای روح و روان ثابت شده است یا خیر.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی کلینک تغذیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی افزود: بدون شک مزایایی روزه داری بر روح و روان و جسم بسیار مشخص است. در حال حاضر بسیاری از دانشمندان تحقیقات زیادی پیرامون این مساله انجام داده اند؛ طی چند سالی اخیر مقالات متعددی درباره منافع روزه داری به شکل علمی چاپ شده است. به عنوان مثال در سال 2019 دانشمند ژاپنی تحقیقاتی پیرامون منافع روزه داری انجام داد و جایزه نوبل را نیز کسب کرد.

او این ایده و فرضیه را وارد علم کرد که روزه داری باعث می شود سلول های ضعیف توسط سلول های قوی در بدن از بین بروند. در واقع سلول های ضعیف خوراک سلول های قوی می شوند؛ بدن سلول های ضعیف را تحلیل می برد و به عنوان سوخت در اختیار سلول های سالم قرار می دهد. از سوی دیگر روزه داری باعث می شود سلول های ضعیفی که تولید بیماری های مختلف می کنند از بین بروند.

وی اظهارداشت: همچنین مطالعات متعددی نشان می دهد که اگر روزه داری به درستی انجام شود ریسک بسیاری از بیماری ها کاهش پیدا می کند. روزه داری برای خیلی از افرادی که مبتلا فشارخون هستند یا بیماری قلب و عروق یا دیابت دارند، منافع زیادی برای آنها به همراه دارد. به عنوان مثال تحقیقاتی که ما به روی بیماران دیابتی انجام داده ایم، نشان داده است که روزه داری حتی در افراد دیابتی باعث کاهش وزن، کاهش بیماری و کنترل بهتر قند خون می شود.

وی یادآور شد: آخرین مطالعات نشان داده اند که روزه داری می تواند در بهبود باکتری های روده کمک کند. در حال حاضر دانشمندان تلاش می کنند که راهی برای اصلاح باکتری های روده پیدا کنند و باکتری های خوب را جایگزین باکتری های بد کنند. خوشبختانه روزه داری یکی از ابزارهایی است که می تواند این کار را به خوبی انجام دهد.

روزه داری برای چه کسانی منع دارد؟

جعفریان  به سیناپرس گفت: اگر ما اصول روزه داری را بلد باشیم و این اصول را رعایت کنیم نه تنها روزه داری ضررری ندارد بلکه منافع زیادی نیز به همراه دارد. البته باید توجه کنیم برخی از بیماران شرایط جسمی متفاوتی دارند. به عنوان مثال در بیماران کلیوی، محدودیت دریافت مایعات باعث تشدید بیماری شان می شود. طبیعتا برای کسانی که سنگ های کلیوی دارند روزه داری ممکن است برای آنها مضر باشد. روزه داری برای این افراد هم از نظر شرعی و هم از نظر عقلانی و عملی کاملا رد شده است.

وی تاکید کرد: همچنین علائم برخی از بیماری ها با روزه داری تشدید می شود مثلا کسانی که از ناراحتی گوارشی رنج می برند یا زمینه ناراحتی های گوارشی دارند ممکن است با روزه داری دچار ریفلاکس و دردهای گوارشی شوند. در چنین شرایطی طبیعتا روزه گرفتن از نظر علمی جایگاهی ندارد.

به متخصص تغذیه و رژیم شناسی، امکان دارد افراد در حال رشد نیز به شدت ضعیف شوند و به تحلیل بروند و در ریسک کم آبی شدید و تغذیه نامناسب قرار بگیرند. در چنین شرایطی این افراد باید با ملاحظات شرعی روزه بگیرند. در حال حاضر بسیاری از مراجع تقلید معتقدند که روزه داری برای این افراد در سنین بالاتر واجب است بنابراین باید افراد متناسب با شرایط جسمی و بیماری شان تصمیم به روزه داری بگیرند.

آیا بیماران کرونایی می توانند روزه بگیرند؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که آیا بیماران بهبود یافته از کرونا نیز می توانند اعمال روزه داری را انجام دهند؟ به سیناپرس گفت: طبیعتا انتظار نمی رود افرادی که علائم شدیدی از بیماری کرونا را دارند روزه بگیرند زیرا روزه داری گرچه در دراز مدت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند اما در کوتاه مدت باعث ضعف سیستم ایمنی می شود بنابراین توصیه می کنیم کسانی که مبتلا به ویروس کرونا از نوع شدید شده اند تا زمانی که علائم از بدن شان حذف نشده است، روزه داری نکنند. این افراد پس از حذف کامل علائم می توانند روزه بگیرند.

جعفریان بیان کرد: کسانی که علائم شان از بین رفته است نیز باید ملاحظات لازم را داشته باشند. آنها باید به اندازه کافی مواد مغذی، ریز مغذی مانند روی، آهن، ویتامینD و خصوصا مایعات دریافت کنند تا سیستم ایمنی بدن شان تضعیف نشود زیرا ویروس کرونا باعث تضعیف بدن آنها شده و اگر تغذیه نامناسبی داشته باشند ممکن است مجددا ویروس به بدن آنها غالب و علائم بیماری بار دیگر آشکار شود بنابراین توصیه می کنیم حتما از این نظر نیز مراعات لازم را داشته باشند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا