شناسایی زیر سویه های جدید اومیکرون

به گزارش سیناپرس، طی ماه ها گذشته سویه بسیار مسری اومیکرون به سویه غالب در بسیاری از نقاط جهان تبدیل شد و این موضوع باعث شد دانشمندان به طور جدی به بررسی و مطالعه این سویه جدید و واکسن گریز بپردازند. متاسفانه سویه اومیکرون که خود به تنهایی شاهد جهش های ژنتیکی متعددی بوده، باز هم تغییر کرده و امروزه زیرسویه های متعددی از این ویروس در جهان شناسایی شده است.

سازمان بهداشت جهانی تا کنون زیر سویه های اومیکرون از جمله BA.1 و BA.2 که در حال حاضر در سطح جهانی غالب است و همچنین زیر سویه های جدید BA.1.1 و BA.3 را دنبال کرده و روز گذشته اعلام کرد که زیر سویه های BA.4 و BA.5 را برای نظارت به فهرست خود اضافه کرده است.

زیر سویه BA.4 تاکنون در کشورهایی چون آفریقای جنوبی، دانمارک، بوتسوانا و بخش‌هایی از بریتانیا یعنی اسکاتلند و انگلیس پیدا شده است. همه موارد زیر سویه BA.5 تا هفته گذشته در آفریقای جنوبی بودند، اما روز گذشته وزارت بهداشت بوتسوانا اعلام کرد که چهار مورد BA.4 و BA.5 را شناسایی کرده است که همه این موارد در بین افراد ۳۰ تا ۵۰ ساله کاملاً واکسینه شده ظهور کرده که به نوع خفیف بیماری مبتلا شده اند.

به گزارش سیناپرس، ویروس‌ها همیشه جهش پیدا می کنند، اما فقط برخی از جهش‌ ها بر توانایی آن‌ ها برای انتشار یا فرار از ایمنی قبلی از واکسیناسیون یا عفونت، یا شدت بیماری که ایجاد می‌ کنند، تأثیر می ‌گذارد. به عنوان مثال، BA.2 اکنون تقریباً ۹۴ درصد از تمام موارد توالی شده را نشان می دهد و نسبت به دیگر زیر سویه های اومیکرون قابل انتقال است اما شواهد تا کنون نشان داده که به احتمال زیاد این زیرسویه باعث بیماری شدید نمی شود.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: cbc
 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا