مریخ نورد استقامت چتر خود را روی سطح مریخ مشاهده کرد

به گزارش سیناپرس، مریخ نورد استقامت (Perseverance) در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ (۳۰ بهمن ۱۳۹۹) در مریخ فرود آمد و توانست پس از گذشت بیش از سیزده ماه چتر نجات و پوسته پشتی خود را که در فاصله دور درست در جنوب محل فعلی مریخ نورد دیده می شود، تصویربرداری کند.  

معمولاً مریخ نورد ممکن است در اوایل ماموریت یک سفر جانبی کوتاه داشته باشد تا از بقایای سیستم فرود عکس بگیرد. اما مریخ نورد استقامت مجبور شد برای رسیدن به منطقه وسیعی از دهانه Jezero که تیم علمی می ‌خواست مطالعه کند، به نام South Séítah، در برخی از زمین‌های خطرناک حرکت کند. این موقعیت نزدیک منطقه ای بود که چتر نجات فرود در آنجا قرار داشت و مریخ نورد در نهایت به آنجا رسید. به گزارش سیناپرس، چتر نجات در طول توالی فرود باز شد تا اسکای کرین بتواند مریخ نورد را روی چرخ هایش به سطح پایین بیاورد.

دوربین آزمایش تصویربرداری با وضوح بالا (HiRISE) روی مدارگرد شناسایی مریخ ناسا (MRO) این تصویر را از مکان نهایی چتر نجات گرفت که به کاهش سرعت مریخ نورد ناسا در هنگام فرود بر سطح مریخ کمک کرد.  

اکنون مریخ نورد در حال تغییر موقعیت برای رسیدن به مکان هدف بعدی برای دومین ماموریت علمی است، منطقه ای که به نظر می رسد یک دلتای رودخانه بزرگ است.به گزارش سیناپرس، استقامت در حال حاضر در حال حرکت به سمت دلتا است و اگرچه فقط کمتر از شانزده صدم کیلومتر در ساعت حرکت می کند ولی سریعتر از مریخ نوردهای قبلی است. استقامت از یک ویژگی ناوبری خودکار برای ایجاد مسیر استفاده می کند و با اختصاص چندین ساعت در روز به راندن در زمین های بسیار هموار، پیشرفت نسبتاً سریعی دارد.

به گزارش سیناپرس، استقامت اکنون رکوردهای مریخ نوردهای قبلی را برای مسافت طی شده در یک روز با پیمایش ۳۱۹.۸ متر در Sol 351 شکسته است.

مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) چندین بار بیش از ۱۰۰ متر پیمود اما هیچ وقت به بیش از ۲۰۰ متر نرسید. این تا حدی به دلیل زمین های صخره ای بود. همچنین مریخ نورد آپورچونیتی (Opportunity) در سال ۲۰۰۴ در زمین های بسیار صافی فرود آمد که به آن اجازه می داد تنها یک سال پس از فرود، تا ۲۲۸ متر را در یک روز با استفاده از انرژی خورشیدی طی کند.

مترجم: فاطمه سادات علوی
منبع: universetoday
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا