ساخت ماده‌ای جدید برای مهار نور خورشید با جلبک و ماهی ‌

به گزارش ایسنا ، کرم‌های ضدآفتابی که از داروخانه‌ها تهیه می‌شوند، حاوی ترکیباتی برای به دام انداختن دو نوع مختلف از تشعشعات فرابنفش خورشیدی هستند. اشعه ماورابنفش A که طول موج بالاتری دارد و می‌تواند به مرور زمان باعث بروز سرطان شود و اشعه ماورا بنفش B که طول موج کوتاه‌تری داشته و موجب آفتاب سوختگی می‌شود. اما نگرانی‌هایی درباره برخی از مواد شیمیایی موجود در ضدآفتاب‌های تجاری وجود دارد و این احتمال هست که این مواد، برخی افراد حساس را دچار ناراحتی‌هایی کند.

مایکوسپورین ماده‌ای در جلبک‌ها است که هر دو نوع اشعه مضر ماورابنفش نور خورشید را به دام می‌اندازد. این ماده حتی در صورت جذب توسط بدن نیز کاملا ایمن است. محققان به مدت بیش از یک دهه قصد داشتند که از مایکوسپورین در تولید کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند، اما در تثبیت این ماده با مشکل مواجه بودند. وقتی محققان این ماده را به منظور استفاده افراد در یک کرم ضدآفتاب مایع قرار می‌دادند، این ماده به سرعت محو می‌شد و عملا کارایی نداشت.

در مطالعه جدید محققان با قرار دادن مایکوسپورین در یک داربست پلیمری راهی برای تثبیت این ماده پیدا کرده‌اند. در این آزمایش آنها از چیتوزان که ماده‌ای است که از پوسته خرچنگ‌ها و میگوها استخراج می‌شود به عنوان یک داربست پلیمری استفاده کردند. این ماده در بسیاری از محصولات دریایی تجاری از جمله ماهی‌ها وجود دارد.

این ماده می‌تواند اشعه مضر UVB را 192 درصد موثرتر از کرم‌های ضدآفتاب مرسوم جذب کند و یک لایه از آن بعد از 12 ساعت تماس با خورشید و در دمای بیش از 176 درجه فارنهایت بدون تغییر باقی می‌ماند. این کیفیت این ماده را به کاندیدای مناسبی برای کاربری‌های زیستی و غیرزیستی تبدیل می‌کند. این لایه می‌تواند در لباس‌ها و دیگر وسایلی که ممکن است از نور خورشید آسیب ببینند کارایی داشته ‌باشد. ترکیبات این ضدآفتاب جدید به راحتی در طبیعت یافت می‌شود.

این مقاله در مجله ACS Applied Materials & Interfaces به چاپ رسید‌ه‌ است.