استفاده از فیلم و نور برای تسریع در بهبود آسیب‌ های عصبی

به گزارش سیناپرس، این فناوری که توسط نور فعال می شود در نخستین آزمایش ها نتایج مثبتی نشان داد که نوید تولید ابزار جدیدی برای مطالعه و دستکاری بالقوه سیستم عصبی ارائه می دهد.

استفاده از شبیه ‌سازی الکتریکی برای درمان اعصاب آسیب ‌دیده راهی برای درمان درد یا تسریع بهبودی در صورت آسیب است. این نوع درمان معمولاً از طریق روش‌ های تهاجمی انجام می ‌شود که در آن الکترودهایی برای اجرای تحریک الکتریکی در بدن بیمار کاشته می‌ شوند.

تیم پژوهشی بین المللی از دانشگاه فناوری گراتس اتریش، دانشگاه زاگرب و CEITEC جمهوری چک روشی پیشنهاد می کنند که راه حل آنها با رنگدانه های رنگی حساس به نور شروع می شود. از این رنگدانه ‌ها برای تشکیل یک لایه نازک مانند ویفر با ضخامت چند نانومتر استفاده شد که می ‌تواند نور را به بار الکتریکی تبدیل کند،به گزارش سیناپرس، درست مانند همان مکانیسمی که در قلب سلول ‌های خورشیدی آلی وجود دارد. سپس با تولید تکانه ‌های الکتریکی که به عنوان پتانسیل عمل شناخته می ‌شوند، سلول‌های عصبی به بار الکتریکی پاسخ می ‌دهند.

در آزمایش‌ها دانشمندان توانستند نشان دهند که سلول ‌های عصبی رشد یافته روی فیلم می ‌توانند توسط فلاش ‌های نوری با سرعت تحریک شوند تا سلول ‌های عصبی مجاور را تحریک کنند. به گزارش سیناپرس، نوع نور قرمز استفاده شده می تواند بدون ایجاد آسیب به اعماق بدن نفوذ کند در حالی که خود لایه های رنگدانه به خوبی توسط سلول های انسانی و حیوانی تحمل می شوند.

ترزا رینمولر (Theresa Rienmüller) محقق ارشد این پژوهش ها گفت: برخلاف تحریک الکتریکی معمول کنونی از طریق الکترودهای فلزی، لایه‌ های رنگدانه ما یک روش کاملاً جدید برای تحریک سلول‌های عصبی است.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان کاربردهای احتمالی این فناوری را گسترده توصیف می کنند اما پتانسیل خاصی را در درمان آسیب های مغزی شدید برای آن می بینند.

در این راستا ایمپلنت می‌ تواند برای جلوگیری از مرگ سلول ‌های عصبی و تقویت فرآیند بهبود انجام شود. این فناوری همچنین می‌ تواند در سایر آسیب‌ های عصبی و درمان درد استفاده شود و در حالی که برای آماده ‌سازی آن برای استفاده بالینی راه زیادی وجود دارد، دانشمندان بر این باورند که اولین فیلم‌ ها می ‌توانند طی دو سال آینده در بدن بیماران کاشته شوند.

شرح کامل ایت پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله Advanced Materials Technologies منتشر شده است.

مترجم: رضا خسروپور

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا