ماده ای جدید برای انتقال موثر مواد ژنتیکی به سلول ها

به گزارش سیناپرس، چارچوب های فلزی آلی یا MOF ها، مواد هیبریدی هستند که از یون های فلزی به هم پیوسته توسط مولکول های آلی ساخته شده اند. در پزشکی زیستی، آن ها بیشتر به عنوان وسایل حمل و نقل داروهای با مولکول های کوچک مورد استفاده قرار گرفته اند، اما اکنون یک تیم پژوهشی به رهبری دانشگاه KAUST عربستان سعودی، یک سیستم مبتنی بر MOF را برای انتقال DNA از غشای سلولی به سلول های هدف توسعه داده است.

این محققان، MOF های خود را با استفاده از مجموعه‌ای از اسید نوکلئیک و بلوک‌های سازنده اسید آمینه غیرطبیعی که توسط اتم‌های فلز روی به هم متصل شده‌اند و در یک آرایه هرم‌مانند مونتاژ شده‌اند، ساختند. 

پژوهشگران برای آزمایش این مواد،  آن ها را با DNA تک رشته ای بارگذاری کردند. به گزارش سیناپرس، این ساختارها محموله ژنتیکی را از تخریب آنزیمی محافظت کرده و به انتقال شان به سلول‌ها کمک کردند. مواد ژنتیکی فوق درنهایت و به سلامت به هسته سلول می رسیدند، یعنی پناهگاه داخلی سلول که تمام فعالیت‌های ژن ها در آن جا انجام می‌شوند.

به گفته این محققان، یک چالش حیاتی در ژن درمانی، تحویل ایمن و مؤثر مواد ژنتیکی است و اکثر روش‌های مورد استفاده امروزی، پرهزینه، ناکارآمد، نادقیق یا بالقوه سمی هستند. 

به گزارش سیناپرس، حالا سیستم تحویلی ابداع شده توسط دانشگاه KAUST می تواند ابزار بهبود یافته ای برای تنظیم بیان و عملکرد ژن در سلول های افراد بوده و به عنوان راهی برای درمان سرطان، هموفیلی و بسیاری از اختلالات ژنتیکی دیگر استفاده شود.

مجریان این تحقیق می گویند: این چارچوب‌های زیست سازگار می‌توانند به‌عنوان پلت‌فرم‌های تثبیت‌کننده مواد ژنتیکی، به‌ویژه برای کاربردهای آینده در واکسیناسیون و پزشکی شخصی‌سازی شده، به کار گرفته شوند.

آن ها اشاره کرده اند: ما در ادامه، در مرحله آماده‌سازی ذرات کوچک‌تر در مقیاس نانو هستیم تا از درونی‌سازی سلولی کارآمد آن ها برای مطالعات آتی روی جانوران مدل اطمینان حاصل کنیم و در صورت موفقیت‌آمیز بودن این مطالعات، آزمایش‌های انسانی آن ها دنبال خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، این یافته های ارزشمند پژوهشی را نشریه بین المللی JACS Au وابسته به انجمن شیمی آمریکا منتشر کرده است. 

مترجم:رهاامیدوار
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا