بیش ۵ از هزار ویروس جدید در اقیانوس‌ ها کشف شد

آران‌ای‌ ویروس‌ها یا ویروس‌های دارای آران‌ای انواعی از ویروس‌ است که ژنوم یا ماده ژنتیکی آنها از نوع آران‌ای است. این نوع از ویروس ها بسیار سریع تر از ویروس های دی ان ای تکامل می‌یابند. در حالی که دانشمندان صدها هزار ویروس دی ان ای‌دار را در زیست بوم های طبیعی آنها دسته بندی کرده اند، تحقیقات کمتری در مورد ویروس های آر ان ای انجام شده است.

ویروس ها بر خلاف انسان ها و دیگر ارگانیسم های متشکل از سلول، فاقد دی ان ای منحصر به فرد هستند که دانشمندان به عنوان کدهای ژنتیکی می‌شناسند. شناسایی گونه های مختلف ویروس ها به دلیل نداشتن دی ان ای دشوار است.

محققان دانشگاه دولتی اوهایو آمریکا برای حل این محدودیت، تصمیم گرفتند ژن هایی را شناسایی کنند که کد پروتئین مشخصی هستند و به ویروس اجازه می دهند مواد ژنتیکی خود را تکثیر کنند. این تنها پروتئینی است که ویروس آر ان ای در آن سهیم است؛ زیرا نقش اساسی در تکثیر آن دارد، اما هر ویروس آر ان ای تفاوت جزیی در ژن دارد که پروتیین روی آن کدگذاری شده است و می تواند یک نوع ویروس را از نوع دیگر تشخیص دهد.

چالش دیگر دانشمندان پی بردن به ارتباط تکاملی بین این ژن ها بود. هر چه ژن ها بیشتر به هم شبیه بودند، احتمال اینکه ویروس ها با این ژن ها ارتباط نزدیک تری داشته باشند نیز بیشتر می شد؛ زیرا این توالی ها مدت ها قبل تکامل یافته اند، نشانه های ژنتیکی نیز مبنی بر اینکه هر ویروسی از چه ویروس دیگری ساخته شده بر اثر گذشت زمان از بین رفته بود. اما نوعی از هوش مصنوعی به نام یادگیری ماشینی به دانشمندان کمک کرد تا این توالی های ویروس را به صورت نظام مند ترسیم کرده و به تفاوت ها به شکل معنادارتری نسبت به انجام آن به صورت دستی، پی ببرند.

بر اساس این گزارش دانشمندان در مجموع توانسته اند ۵ هزار و ۵۰۴ ویروس ار ان ای دار را شناسایی و تعداد ویروس های شناخته شده آر ان ای دار را دو برابر کنند. ترسیم نقشه این توالی‌های جدید نشان داد که دو شاخه جدید از ویروس ها به طور خاص در مناطق اقیانوسی پراکنده و زیاد هستند. این ویروس ها بیشتر در آب های با دمای استوایی یا قطبی دیده می‌شوند.

با اینکه ویروس های دی ان ای دار زیادی شناسایی شده اند، هنوز نمی‌دانیم کدام ارگانیسم‌ها را تحت تاثیر قرار می دهند. محققان گام بعدی را شناسایی انواع ژن‌ها و تغییرات آنها طی زمان برای پی بردن به نحوه تاثیرگذاری ویروس ها دانسته اند.