نخستین سفر کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین ‌المللی آغاز شد

به گزارش سیناپرس، این همکاری توسط ناسا مورد ستایش قرار گرفته و ناسا آن را گامی کلیدی در هدف خود برای تجاری ‌سازی منطقه فضایی معروف به مدار پایین زمین می ‌داند و آژانس را به تمرکز بر تلاش‌ های بلند پروازانه ‌تر در اعماق کیهان ترغیب می کند.

یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس با کپسول خدمه Endeavor در ساعت ۱۱:۱۷ صبح از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد. بیل نلسون رئیس ناسا پیش از پرواز گفت: ما تجارت را از روی زمین حذف و آن را در فضا قرار می دهیم.

مایکل لوپز-آلگریا (Michael Lopez-Alegria) فرمانده این ماموریت که آکسیوم (Axiom-1) نام دارد، فضانورد سابق ناسا و یک شهروند دوگانه از ایالات متحده و اسپانیا است که چهار بار در دوران کاری ۲۰ ساله خود به فضا پرواز و آخرین بار در سال ۲۰۰۷ از ایستگاه فضایی بین ‌المللی بازدید کرده که سه خدمه پولدار دراین پرواز به او ملحق می شوند. قیمت بلیط این سفر هشت روزه ۵۵ میلیون دلار برآورد شده است.

به گزارش سیناپرس،  اما برخلاف پروازهای اخیر و انجام شده توسط شرکت های ویرجین و غیره، آکسیوم می گوید که ماموریت آن نباید گردشگری در نظر گرفته شود. این چهار نفر پروژه‌ های تحقیقاتی روی ایستگاه فضایی بین ‌المللی که در مدار ۴۰۰ کیلومتری از سطح زمین واقع شده، انجام خواهند داد. از جمله این تحقیقات، نمایش فناوری کاشی ‌های هوشمند توسط موسسه تکنولوژی ماساچوست و استفاده از سلول‌ های بنیادی سرطانی برای رشد تومورهای کوچک به منظور بهبود تشخیص زودهنگام سرطان‌ها در زمین است.

درک هاسمن، مدیر عملیات Axiom Space در یک جلسه توجیهی پیش از پرتاب به خبرنگاران گفت: تمایز در این است که مسافران ما فقط برای گشت و گذار و گرفتن عکس به مدت هشت روز به ایستگاه فضایی نمی روند. منظورم این است که ما یک برنامه زمانی بسیار فشرده و پژوهش محور برای آنها داریم.

به گزارش سیناپرس، خدمه آکسیوم در کنار خدمه معمولی ایستگاه زندگی و کار خواهند کرد و در حال حاضر سه آمریکایی و یک آلمانی و سه روسی در ایستگاه فضایی مستقر هستند.گفتنی است که این شرکت در مجموع برای چهار ماموریت با اسپیس ایکس شریک شده و ناسا دومین ماموریت خصوصی یعنی Ax-2 را تایید کرده است.

مترجم: محسن فلاحی پناه