احتمال رشد مجدد ویروس HIV در بیماران درمان شده ایدز

شک و تردید اینکه آیا افراد درمان شده بیماری ایدز ، در خطر رشد مجدد ویروس HIV هستند یا نه ، باعث شد تا گروهی از پژوهشگران بریتانیایی برای پاسخ به این پرسش دست به تحقیقات جدید و آزمایش های گوناگون بزنند. آنها دریافتند که ویروس HIV می تواند به آرامی در بیمارانی که تصور می شود درمان شده اند، رشد کند.

پیشرفت های روش درمانی ضد ویروسی در طول سی سال گذشته برای بیماران مبتلا به ایدز به این معناست که بیشتر بیماران، ویروس های HIV بدن خود را به صورت سرکوب شده در سطوح غیرقابل تشخیص و در یک زندگی سالم و طولانی خواهند داشت. پیش از این پزشکان تصور می کردند که پس از گذشت سال های بسیار از درمان موفقیت آمیز، بدن به طور طبیعی ، خود را از این ویروس ها پاکسازی می کند .

پروفسور آنا ماریا گرتی (Anna Maria Geretti) از استادان دانشگاه لیورپول (University of Liverpool) انگلستان و سرپرست این تیم پژوهشی در رابطه با این مساله می گوید: « پژوهش های ما نشان می دهد که متاسفانه ویروس HIV راه دیگری برای فرار از درمان پیدا کرده است . »

لازم به ذکر است که این تیم پژوهشی تحقیقات خود را بر روی بیماران مبتلا به ایدزی که تحت درمان بوده و درمان شده بودند ، برای مدت چهارده سال بی وقفه ادامه دادند .

پروفسور گرتی در ادامه توضیحاتش اظهار داشت : « خبر خوب از نتایج این تحقیقات این است که بیماری دوباره عود کرده در طول زمان وخیم تر نخواهد شد . اما خبر بد این است که با توجه به نتایج نسبت به این مساله که آیا ویروس HIV را می توان با افزایش واکنش ایمنی بدن نسبت به آن درمان کرد ، شک و تردید وجود دارد چرا که به نظر می رسد این روش در حال حاضر با شکست روبرو شده است .

حقیقت این است که محققان دریافتند ، ویروس HIV در طول درمان در سلول های مسئول واکنش ایمنی بدن بیمار، مخفی می شود . در حقیقت  ویروس فوق ، این کار را با قرار دادن داده های ژنتیکی خود در دی ان ای سلول های خون که CD4 Tlymphocytes نامیده می شوند ، انجام می دهد .

در این بررسی ها سطوح تجمع ویروس HIV در سلول های CD4 بیماران تحت درمان بدون وقفه تا 14 سال اندازه گیری و با بیمارانی که در طول مدت زمان مختلف درمان بوده اند، مقایسه شد . پژوهشگران همچنین کشف کردند که میزان تجمع ویروس HIV در سلول های CD4 از یک سال تا چهارده سال درمان ،  تغییری نداشته و کاهش پیدا نکرده است. عاتوه بر موارد ذکر شده ، این تحقیقات نشان می دهد هر زمان که یک سلول CD4 برای تکثیر و تولید سلول های مشابه ، خود را کپی کند با این کار ژن های ویروس HIV را نیز تکثیر می کند . این فرآیند ، نوعی تکرار خاموش ویروس HIV است به این معنا که ویروس HIV نیازی به تکثیر خود نداشته چرا که ژن ها و ذرات ویروس جدید HIV با تکثیر سلول های آلوده CD4 به صورت خودکار افزایش پیدا کرده و تکثیر می شوند .

در خاتمه لازم به ذکر است که این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله journal EbioMedicine منتشر شده و قابل دسترسی است .   

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا