ماهی‌ ها مانند انسان ‌ها ریاضی می فهمند

به گزارش سیناپرس، محققان آلمانی دریافته ‌اند که سیچلایدها و لقمه‌ ماهی ها هر دو می ‌توانند مقادیر کم را بدون نیاز به شمارش آن‌ها تشخیص داده و محاسبه کنند.

دکتر ورا شلوسل (Vera Schluessel) از مؤسسه جانورشناسی دانشگاه بن آلمان در بیانیه ‌ای توضیح می ‌دهد: ما حیوانات را برای انجام جمع و تفریق ساده آموزش دادیم. با انجام این کار، آنها باید یک مقدار اولیه را افزایش یا کاهش می دادند.

اگرچه برخی افراد ماهی ها را به دلیل حافظه آنها که فقط سه ثانیه طول می کشد، کودن های قلمرو حیوانات می نامند، اما مطالعه جدید ظرفیت آنها را برای جمع های پیچیده نشان داد. به گزارش سیناپرس،مهارت‌های عددی آن‌ها با دیگر گونه‌ های بی ‌مهرگان و مهره ‌داران برابری می ‌کند و کارشناسان احتمال می دهند که آنها به اندازه پرندگان و پستانداران باهوش هستند.

ماهی ‌های موفق توانایی ‌هایشان بسیار بالاتر از حد شانس بود به ‌ویژه در لقمه ‌ماهی ها که باز هم، این سوال را مطرح می کند که اگر از آنها سوال درست پرسیده شود، ماهی ها چه توانایی هایی دارند.

در آزمایش ‌ها، تیم پژوهشی به حیوانات آموزش داد تا رنگ ‌های آبی و زرد را به عنوان نمادهایی برای جمع یا تفریق با ضریب یک تشخیص دهند. هشت تا از این ماهی‌ها، ماهی‌های آب شیرین و بقیه گونه ‌ای از سیکلیدها بودند که به گورخر ماهی معروف بودند. در طول آزمایش‌ ها، آبی به معنای به اضافه یک و زرد به معنای منهای یک بود.

پژوهشگران مطالعه به هر ماهی کارت هایی با اشکالی که هر کدام از رنگ ها را در مخزن آنها نمایش می داد نشان دادند و سپس دو دروازه به آنها ارائه کردند که حاوی نشانه هایی با تعداد اشکال مختلف بودند و یکی از آنها پاسخ صحیح ریاضی بود. به گزارش سیناپرس،به عنوان مثال، اگر یک ماهی سه شکل آبی را می دید، یک به سه اضافه می کرد و از دروازه ای عبور می کرد که چهار شکل را نشان می داد و برای پاسخ صحیح یک جایزه غذایی دریافت می کرد.  

شش سیچلاید گورخری و سه لقمه‌ ماهی یاد گرفتند که آبی را به طور پیوسته با جمع و زرد را با تفریق مرتبط کنند. به طور متوسط، ۲۸ جلسه برای سیچلایدها و ۶۸ جلسه برای لقمه‌ ماهی ها طول کشید تا مسائل ریاضی را کشف کنند. به طور کلی، آنها عملکرد خوبی داشتند اگرچه یادگیری اضافه کردن برای ماهی ها آسانتر بود.

به گفته محققان، موفقیت در میان سیچلاید های گورخری متفاوت بود، به طوری که ماهی ها به ۲۹۶ آزمایش از ۳۸۱ (۷۸ درصد) به درستی پاسخ داد. این در حالی است که نژادهای لقمه‌ ماهی ۱۶۹ از ۱۸۰ (۹۴ درصد) را پاسخ دادند. برای آزمون تفریق، سیچلایدها به ۲۶۴ از ۳۸۱ (۶۹ درصد) و لقمه‌ ماهی ها ۱۶۱ از ۱۸۰ (۸۹ درصد) به درستی پاسخ دادند.

به گزارش سیناپرس، محققان می گویند: به طور کلی، به نظر می رسد که ماهی، مستقل از اینکه آیا نیاز بیولوژیکی مستقیم وجود دارد یا نه، می تواند وظایف پیچیده عددی را حل کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین مشاره مجله Scientific Reports منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا