استفاده وزارت جهادکشاورزی از توانمندی‌های علمی و فناورانه جهاددانشگاهی

 نشست مشترک دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و دکتر سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با حضور معاونان و مدیران ارشد این دو مجموعه سه‌شنبه 16 فروردین‌ماه باهدف معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای فناورانه جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی و دام‌پروری در محل وزارت جهادکشاورزی برگزار شد.

معرفی توانمندی‌های جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی

در ابتدای این نشست مشترک دکتر طیبی ضمن تبریک ایام ماه مبارک و سال نو دستاوردهای فناورانه جهاددانشگاهی در حوزه‌های اصلاح نژاد دام سنگین، زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس، مرغ لاین،  بذور هیبرید، آفت‌کش‌های گیاهی و داروهای دامپزشکی گیاه‌پایه و پروبیوتیکهای پرمصرف در جیره غذایی طیور و آبزیان را معرفی کرد.
در ادامه این نشست مشترک در مورد هر حوزه فعالیت این نهاد مباحث فنی، درخواست‌های جهاددانشگاهی و نوع حمایتهای وزارت جهادکشاورزی مطرح و موردبررسی قرار گرفت.

استقبال از ظرفیت‌های فناورانه جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی

در ادامه دکتر ساداتی نژاد نیز با استقبال از ظرفیت‌های فناورانه جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی، به استفاده مدیران قسمت‌های مختلف این وزارتخانه از ظرفیت‌های موجود در جهاددانشگاهی در جهت دستیابی به بهره‌وری بیشتر تاکید کرد.

وزیر جهادکشاورزی در حوزه تکثیر دام سنگین نژادهای ممتاز گوشتی و شیری موافقت خود را با پرداخت یارانه به دامداران برای خرید جنین‌های ممتاز نژادهای شیری و گوشتی  از جهاددانشگاهی اعلام کرد و دستور داد تا  سازمان تات وظیفه معرفی و ترویج استفاده  از نژادهای ممتاز در کشور را عهده‌دار شود.

همچنین در مورد تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی‌جات، با توجه به نیاز مبرم کشور به آن‌ها و وابستگی به واردات آن، پیشنهاد شد تا شرکتی با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و جهاددانشگاهی ایجاد شود و در شرکت مذکور سهم وزارتخانه تأمین زیرساخت‌های موردنیاز برای تولید بذور هیبرید و سهم جهاددانشگاهی دانش فنی و دستاوردهای فعلی در مورد چهار بذر هیبرید گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل و کاهو دیده شود و اعتبار موردنیاز توسط طرفین تأمین شود.

با موافقت وزیر جهادکشاورزی در رابطه با زنجیره پرورش ماهی در قفس و با توجه به سرمایه‌گذاری فعلی جهاددانشگاهی در بوشهر برای ایجاد مرکز تولید 5 میلیون بچه ماهی سی باس در سال و وجود دانش فنی در این نهاد مقرر شد مبلغ 270 میلیارد ریال در قالب تسهیلات کم‌بهره توسط  وزارتخانه تأمین شود. برای تامین ماهیان مولد نیز مقرر شد پس از برآورد دقیق میزان اعتبار موردنیاز برای واردات ماهی مولد خالص این اعتبار توسط وزارتخانه و در قالب یارانه به جهاددانشگاهی پرداخت شود.

در ادامه با تاکید دکتر ساداتی نژاد بر نیاز کشور به آفت‌کش‌های گیاه‌پایه و با توجه به سرمایه‌گذاری جهاددانشگاهی در ساخت سوله در استان کهگیلویه و بویر احمد و خرید تجهیزات لازم برای خط تولید آفت‌کش‌های گیاهی و داروهای گیاه‌پایه طیور اعلام شد که مبلغ 100 میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره برای تکمیل و راه‌اندازی سریع‌تر این کارخانه به جهاددانشگاهی پرداخت شود.

همچنین با توجه با لزوم تعجیل در صدور مجوزهای بهره‌برداری برای پرونده‌های ارسالی به سازمان حفظ نباتات و دامپزشکی، وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: مدت‌زمان صدور مجوزهای سازمان حفظ نباتات و سازمان دامپزشکی باید به حداکثر 6 ماه کاهش یابد.

در بخش دیگری از این نشست مشترک در خصوص گیاهان دارویی دکتر سید مجتبی خیام نکویی رییس سازمان تات پیشنهاد مشارکت جهاددانشگاهی در پروژه پالایشگاه گیاهان دارویی را داد  و مسئولان مربوطه در جهاددانشگاهی نیز بر بررسی این پیشنهاد تاکید کردند.

در زمینه مرغ لاین نیز  مهندس حسین دماوندی نژاد معاون وزیر در امور تولیدات دامی ضمن استقبال از ورود جهاددانشگاهی به این موضوع  گفت: جهاددانشگاهی در تیم تحقیق و توسعه مرغ لاین آرین قرار گیرد و در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها حضورداشته باشد.

گفتنی است در خصوص احیای نژادهای بومی حیوانات مزرعه‌ای ضمن تائید وزیر جهادکشاورزی بر اهمیت موضوع مقرر شد در مورد احیای گاوهای گلپایگانی، سیستانی و سرابی تفاهم‌نامه اجرایی بین مرکز ملی ذخایر زیستی جهاددانشگاهی و وزارت جهاد کشاورزی منعقد و موضوع پیگیری شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا