نخستین فضاپیمای شکارچی اقیانوس های فضایی به فضا می رود

به گزارش سیناپرس، دانشمندان برای درک این موضوع که زیر پوسته های یخی سه قمر مشتری چه می گذرد، فضاپیمای جویس (JUICE) را برای یک ماموریت هیجان انگیز و منحصر به فرد برای بررسی سه قمر مشتری شامل اروپا، کالیستو و گانیمد به فضا ارسال خواهند کرد. 

گانیمد بزرگترین قمر مشتری و از عطارد و پلوتون بزرگتر است. همچنین میدان مغناطیسی و هوا دارد و احتمالا یک اقیانوس زیرزمینی آب شور داشته باشد.

اروپا کوچکترین قمرهای به اصطلاح گالیله ای مشتری است اما یکی از هیجان انگیزترین قمرهای مشتری به حساب می آید. همچنین تصور می ‌شود که اقیانوسی در زیر پوسته بیرونی یخ ‌زده ‌اش دارد که ممکن است از زمان شکل ‌گیری منظومه شمسی وجود داشته و احتمالا دارای حیات باشد.

کالیستو دومین قمر بزرگ مشتری پس از گانیمد بوده و ظاهری کسل‌ کننده و بی‌ جان دارد اما اکنون تصور می ‌شود که یک اقیانوس زیرزمینی نیز دارد. 

جویس، فضاپیمای شکارچی اقیانوس های فضایی مطمئنا متوجه واقعیت این موضوع ها خواهد شد. جویس (JUICE) مخفف JUpiter ICy moons Explorer به معنای کاوشگر قمرهای یخی مشتری است. به گزارش سیناپرس، این مأموریت بزرگ در برنامه آژانس فضایی اروپا قرار است بین ۵ تا ۲۵ آوریل ۲۰۲۳ میلادی مصادف با فروردین ۱۴۰۲ شمسی با موشک آریان ۵ از فرودگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه، انجام شود.

ماموریت منحصر به‌ فرد این فضاپیما به قمرهای مشتری شامل بررسی قمر اروپا و کالیستو و مخصوصا گانیمد در طول پرواز خواهد بود. به گزارش سیناپرس، با انجام این کار، جویس اولین فضاپیمایی خواهد بود که به دور قمری غیر از ماه زمین می چرخد و برای کشف رازهای حیات قدم های بزرگی بر می دارد.

در میان قمرهای مشتری، گانیمد به خصوص از همه جالب تر است. گانیمد عجیب و شگفت‌انگیز بوده و ممکن است کمی شبیه ماه ما باشد که در یک پوسته یخی پوشیده شده است. اما دانشمندان فکر می کنند ممکن است اقیانوسی زیر سطحی در حدود ۱۰۰ کیلومتری زیر آن داشته باشد. به گزارش سیناپرس، گانیمد همچنین دارای یک میدان مغناطیسی است که نشانه ای از وجود یک هسته آهنی است که توسط اجزای فلزی مایع احاطه شده و اجازه می دهد یک میدان مغناطیسی ایجاد و حفظ شود.

به گزارش سیناپرس، این اولین پرواز نزدیک این قمرها از زمان مأموریت گالیله ناسا در سال‌های ۱۹۹۵ – ۲۰۰۳ خواهد بود. با این حال، در ژوئن ۲۰۲۱ فضاپیمای جونو ناسا توانست خیلی به گانیمد نزدیک شود.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: forbes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا