ساخت مدارس دانش بنیان خلاقیت دانش آموزان را افزایش می‌دهد

 یوسف نوری در گردهمایی مشترک مدیران کل نوسازی مدارس استان‌های سراسر کشور که شامگاه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ و با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به عنوان نقشه راه فعالیت‌های حوزه تعلیم و تربیت است.

نوری با بیان عوامل تربیتی و روانشناختی موثر بر ساخت فضاهای آموزشی تاکید کرد: محیط یادگیری و فضای مدارس باید «دانش بنیان» باشد یعنی علاوه بر اینکه از آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا و صفر تا صد دانش بومی در طراحی، ساخت و تجهیزات آموزشی استفاده می‌کنیم، باید تمام اجزای محیط نیز در تحقق سطوح مختلف یادگیری و شکوفایی خلاقیت‌ها واستعدادها نقش ایفا کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت دانش بنیان، تولید و اشتغال را به دنبال خود دارد، تاکید کرد: آموزش و پرورش محور شعار امسال است و تحولات بر مبنای «دانش بنیان»، راهبرد افزایش تولید و اشتغال است. البته لازمه آن همراهی بخش‌های مختلف است که برای رسیدن به این مقصود در همین مدت مصوباتی را در هیات دولت داشته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر آینده‌ پژوهی در ساخت مدارس و تدوین محتوای آموزشی گفت: در نظر داریم با برگزاری یک فراخوان، ایده‌های طراحی فضاهای آموزشی و پرورشی را بر مبنای دانش بنیان و متناسب با بوم و اقلیم جمع‌آوری کنیم و با تلفیق این دو مقوله در طراحی و ساخت مدارس، ضمن پاسخگویی به نیازهای نسل فردا، بتوانیم اصالت و هویت را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه طراحی فضاهای آموزشی نباید کلیشه‌ای باشد، گفت: باید نیازها و ذائقه‌های دانش آموزان را بشناسیم. سواد بصری کودکان و در نتیجه حظ بصری در محیطی آزاد و با نشاط موجب تقویت تفکر دانش آموزان و شکوفایی استعداد و توانایی آنها را فراهم می‌آورد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: محیط باعث بروز خلاقیت می‌شود؛ محتوای درسی و معلمان ما نیز باید به این موضوع کمک کنند و به سمت مدرسه با «مسئولیت و کارکردهای اجتماعی» پیش برویم که نقش دانش آموز به عنوان پژوهشگر، و نقش «معلم» به عنوان  یاری‌گر و تسهیل‌گر باشد تا تحول «دانش بنیان» شکل گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا