دعوت ستاری ازسرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه پژوهش به جای سکه و طلا

به گزارش ایرنا ، دکتر سورنا ستاری در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی افزود: پایه اقتصاد دانش بنیان دو چیز اصلی است؛ اول اینکه از پژوهش درآمد زایی داشته باشیم بنابراین سرمایه گذاران باید به جای سرمایه گذاری روی سکه و طلا، در حوزه پژوهش سرمایه گذاری کنند و دوم اینکه به مزیت ها و سنت های سرزمینی باز گردیم و در حل مشکلات از آن ها استفاده کنیم.
ستاری اظهار کرد: ما در بودجه خود از رانت فروش نفت استفاده می کنیم ؛ این رانت در همه جا وجود دارد و دولت ، دانشگاه ها و صنایعی که وابسته به این رانت هستند برای بدست آوردن آن زحمتی نکشیده اند؛ زیرا نعمتی است که خدا به ما داده است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: از بین بردن این فرهنگ نفتی به تلاش زیادی نیاز دارد؛ زیرا این فرهنگ نفتی و صد سال فروش نفت در وجود همه ما رخنه کرده است.
وی بیان کرد: مزیت ایران نفت و گاز نیست بلکه جوانان آن است. چهار و نیم میلیون دانش آموخته تهدیدی برای کشور ما نیستند، بلکه سرمایه های انسانی کشور به شمار می روند.
ستاری ادامه داد: گفته می شود که ما نفت و گاز و منابع خوبی داریم، اما هیچ گاه راجع به جوانان صحبت نمی شود؛ این در حالی است که 32 میلیون نفر بین 20 تا 40 ساله داریم و پنجمین کشور دنیا از نظر تعداد دانش آموختگان مهندسی هستیم.
وی افزود: نفت و گاز سرمایه کشور نیست، بلکه وبال گردن آن است. بلایی که نفت سر ما می آورد خودش نیست چون یک سرمایه است؛ بلکه بحث بچه پولداری است. ما فکر می کنیم همه چیز مانند کارخانه فولاد و سیمان را باید با پول مفت خریداری کنیم.
ستاری ادامه داد : تصوربراین است که اگر ساختمان های زیبایی تاسیس شود از داخل آن ها کار پژوهشی خوب در می آید، این در حالی است که در واقع عقل و انسان است که می تواند کار تولیدی انجام دهد .
ستاری با بیان اینکه دانشگاه هایی در کشور وجود دارند که 100 در صد هزینه های خود را از دولت تامین می کنند، افزود: این مسئله ایرادی ندارد، اما این دانشگاه ها هیچ گاه نمی توانند برای جامعه سود دهی داشته باشند.
ستاری با بیان اینکه پایه اقتصاد دانش بنیان جوانان زیر 30 سال هستند، افزود: دانشگاه ها بخشی از تجارت و صنعت هستند. نطفه تجارت و صنعت در دانشگاه ها بسته می شود و باید این مکانیزم در کشور ایجاد شود.
مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ابو ترابی فر نایب رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان جهاد دانشگاهی در پژوهشگاه رویان برگزار شد. در این مراسم از چهار خبرنگار فعال رسانه های کشور از جمله ایرنا در جهاد دانشگاهی تقدیر شد. 
همچنین جمعی از مسوولان واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور و فعالان حوزه های پژوهشی و آموزشی و اعضای هیات های علمی دانشگاه ها تجلیل شدند. 
رییس پژوهشگاه ابن سینا، یکی از اعضای علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی ، یکی از اعضای دانشگاه علم و صنعت ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد وعضو هیات علمی پژوهشگاه رویان نیز در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند. 
همچنین عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد زنجان ، مدیر مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمی پژوهشگاه ابن سینا و مدیر گروه پژوهشی مهندسی محیط زیست پژوهشکده محیط زیست گیلان از دیگر تقدیرشدگان هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا