تشخیص ابتلای فرد به نوعی آریتمی خطرناک قلبی با ساعت های هوشمند

به گزارش سیناپرس، محققان چینی در یک تحقیق جدید نشان داده اند که یک برنامه کاربردی ساعت هوشمند توانسته با دقتی حدود 94 درصد، نوعی آریتمی قلبی به نام فیبریلاسیون دهلیزی یا به اختصار AFib را در بیماران تشخیص دهد.

این مطالعه که بیش از 2.8 میلیون شرکت‌کننده را شامل می شد، بزرگ ترین مطالعه تا به امروز است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان از فناوری‌های پوشیدنی برای غربالگری مشکلات قلبی در طول فعالیت‌های روزمره استفاده کرد. 

محققان همچنین از این برنامه برای غربالگری زیرمجموعه ای از شرکت کنندگان، برای بررسی مشکل دیگری به نام آپنه انسدادی خواب استفاده کردند و دریافتند افرادی که احتمال ابتلای آن ها به این مشکل داده می شد، 1.5 برابر بیشتر دچار AFib بودند.به گزارش سیناپرس، این نشان می دهد که ابزارهای مناسب برای تشخیص این دو مشکل می توانند به طور هم افزا عمل کرده و برای افزایش نظارت بر سلامت مبتلایان به کار گرفته شوند.

به گفته پژوهشگران دانشکده پزشکی چین و بیمارستان عمومی PLA این کشور، فناوری‌های دیجیتال می توانند باعث افزایش آگاهی عمومی در مورد فیبریلاسیون دهلیزی و عوامل خطر آن شده و از این طریق، بهبود، پیشگیری و کنترل عوارض آن را ممکن سازند. 

یافته های این مطالعه حاکی از آن هستند که فناوری های پوشیدنی برای غربالگری AFib، به ویژه در شرایط چالش برانگیز همه‌گیری کووید 19، می توانند به عنوان راه‌حلی برای کمک به افراد در شناسایی علائم احتمالی AFib و تشخیص و درمان زودتر آن در نظر گرفته شوند.

به گزارش سیناپرس،فیبریلاسیون دهلیزی یا AFib شایع ترین نوع اختلال ریتم قلب است که دارای علائمی از جمله ضربان قلب سریع یا نامنظم همراه با دوره هایی از سبکی سر، درد قفسه سینه و تنگی نفس است. 

بررسی ها نشان می دهد که احتمال ابتلا به سکته مغزی در افراد مبتلا به AFib در مقایسه با جمعیت عمومی، پنج برابر بیشتر است. به گزارش سینا،زیرا ضربان قلب نامنظم می‌تواند باعث تجمع ذرات خونی و لخته شدن این مایع حیاتی بدن در رگ ها شود. با این حال، این خطر را می توان با تشخیص و درمان به موقع کاهش داد.

به گفته مجریان این تحقیق، در حالی که در این مطالعه از دستگاه‌های هوآوی استفاده شده است، دستگاه‌های رایج‌تر در ایالات متحده مانند اپل واچ و فیت بیت نیز دارای فناوری مشابهی هستند که می‌تواند برای اندازه‌گیری نبض فرد و تشخیص ناهنجاری‌ها استفاده شود.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در در هفتاد و یکمین کنفرانس علمی سالانه کالج قلب و عروق آمریکا ارائه شده اند.

 نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا