کشف آنتی‌بیوتیک جدید برای مبارزه با باکتری‌های مقاوم به دارو

به گزارش ایسنا ، کشف تیکسوباکتین فرصت جدیدی برای درمان عفونت‌های مزمن ناشی از باکتری‌های استافیلوکوکوس که مقاومت بسیار زیادی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها دارند و توبرکلوزیس که در حال حاضر درمان آن با اثرات جانبی منفی زیادی همراه است، به دست می‌دهد.

اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها از باکتری‌ها یا قارچ‌های تولیدکننده ترکیبات کشنده سایر میکروب‌ها به‌دست می‌آیند. اما از آنجایی که 99 درصد میکروب‌ها در محیط آزمایشگاه رشد نمی‌کنند، دانشمندان تنها درصد کمی از آنها را در توانایی تولید آنتی‌بیوتیک مورد بررسی قرار داده‌اند.

این تیم تحقیقاتی آمریکایی با صرف سال‌ها زمان برای حل این مشکل، به دنبال راه جدیدی برای جست‌و‌جو و تولید آنتی‌بیوتیک‌ها بود و توانست با ایجاد ابزاری موسوم به iChip که باکتری‌ها را در محیط زندگی طبیعی خود کشت می‌دهد، بر این مشکل غلبه کند.

این روش جدید به کمک ابزار مینیاتوری انجام می‌گیرد که میتواند سلول‌های منفرد را جداسازی و به رشد آنها در محیط طبیعی‌شان کمک کند. بنابراین این امکان را به محققان می‌دهد که دسترسی بهتری به باکتری‌های کشت‌شده داشته ‌باشند.

این ابزار جدید حدود 50 هزار سویه از باکتری‌های کشت‌نشده را گرد آورده و 25 آنتی‌بیوتیک جدید کشف کرده‌ است که تیکسوباکتین آخرین و جالب توجه‌ترین آنهاست.

این آنتی‌بیوتیک سلاح قدرتمندی در مبارزه با مقاومت‌های ضدمیکروبی است، زیرا اجازه ساخت دیواره سلولی را به باکتری نمی‌دهد و به این ترتیب مقاوم شدن نسبت به آن بسیار مشکل خواهد بود.