روسیه همکاری در ایستگاه فضایی بین المللی را متوقف می کند

 دیمیتری راگوزین رییس سازمان فضایی روسیه در یک رشته توئیت اعلام کرد احیای روابط نرمال میان شرکای ایستگاه فضایی بین‌المللی و پروژه‌های دیگر فقط زمانی ممکن است که تحریم‌های غیرقانونی به طور کامل و بدون هیچ شروطی لغو شوند.

طبق نسخه ترجمه شده توییت های راگوزین، او ادعا می‌کند با ارسال نامه‌هایی به ناسا، اتحادیه اروپا و سازمان فضایی کانادا خواهان تجدیدنظر درباره تحریم‌ها شده است. وی همچنین تصاویری در توئیتر پست کرد که به نظر می‌رسد پاسخ هریک از سازمان‌ها به نامه وی باشد. سازمان فضایی کانادا صحت نامه را تایید کرده اما از اظهار نظر بیشتر درباره آن خودداری کرده است.

البته ناسا و سازمان فضایی اروپا هنوز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

در نامه‌ای با امضای بیل نلسون مدیر ناسا آمده است: آمریکا همچنان از همکاری‌های دولتی فضایی در سطح بین المللی به خصوص فعالیت‌هایی مربوط به عملیات‌ها در ایستگاه فضایی همراه روسیه، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن است، پشتیبانی می‌کند. قوانین جدید و فعلی برای کنترل صادرات همچنان به روسیه و آمریکا اجازه همکاری می‌دهد تا از ادامه فعالیت‌ها در ایستگاه فضایی بین المللی پشتیبانی کنند.

رییس سازمان فضایی کانادا نیز در پاسخی مشابه به راگوزین نوشته است: به شما تضمین می‌کنم که کانادا همچنان از برنامه ISS پشتیبانی می‌کند و نسبت ایمن و موفقیت آمیز بودن فعالیت‌های آن متعهد است.

از سوی دیگر جوزف آشباکر رییس سازمان فضایی اروپا در پاسخ نامه راگوزین نوشته بود درخواست وی را جهت ارزیابی به کشورهای عضو این آژانس ارائه می‌کند.

رییس سازمان فضایی روسیه در رشته توئیت خود نوشته بود: موضع شرکای ما واضح است؛ تحریم‌ها لغو نمی‌شوند. هدف این تحریم‌ها از بین بردن اقتصاد روسیه، افسرده کردن مردم و گرسنگی کشیدن آنها و به زانو درآوردن کشور است.

او در ادامه افزاد راسکاموس به زودی تاریخی برای متوقف کردن فعالیت‌های روسیه در ایستگاه فضایی بین المللی تعیین می‌کند وکه به مقامات دولتی این کشور گزارش می‌شود.

این در حالی است که روز پنج شنبه هفته گذشته ناسا اعلام کرد روسیه همکاری در ایستگاه فضایی بین المللی را تا ۲۰۳۰ میلادی ادامه می‌دهد اما با توجه به بیانیه راگوزین این امر بعید به نظر می‌رسد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا