مقابله با تغییرات جوی با اصلاح تغذیه گاوها

اخیرا در مطالعه ای ادعا شد که با استفاده از روش مهار مولکولی می توان گاز متان تولیدی گاو ها را تا 30 درصد کاهش داد.

این مطالعه که در مجله توسعه ملی آکادمی علوم به چاپ رسیده است، اثر مولکولی محدود کننده 3NOP را مورد بررسی قرار داده است. 3NOP  مولکولی است که تولید گاز متان را در داخل روده گاو محدود می کند .این گاز متان بر اثر فرآیند هضم غذا در دام ها تولید می شود. محققان دریافتند که استفاده از مهار کننده گاز متان تولیدی دام ها، هیچ تاثیر منفی بر روی کیفیت و کمیت شیر گاو های هولشتاین Holstein  ندارد.

این مطالعه نشان داد که استفاده از مهار کننده شیمیایی گاز متان می تواند نقش بسیار مهمی را در کاهش انتشار گاز متان در طبیعت کند و مشخصا در ادامه می تواند بر روی تغییرات آب و هوایی تاثیر گذار باشد. براساس گزارش سازمان جهانی غذا و محصولات کشاورزی، چیزی در حدود 18 درصد از گاز های گلخانه ای جهان مربوط به بخش دامپروری است که 35 درصد این مقدار از گاز متان تشکیل شده است. اثر مخرب گاز متان بر روی تغییرات جوی 23 برابر کربن دی اکسید است. طبق آمار اعلام شده، میزان تولید و انتشار گاز کربن دی اکسید توسط بخش دامداری در حدود 2.2 میلیارد تن تخمین زده شده است.

الکساندر هریستوف ، متخصص تغذیه لبنی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در این زمینه می گوید: مهار کننده گاز متان مدتی است که شناخته شده ولی این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد می توان به کمک آن از انتشار بخشی از گاز متان در جو در مدتی مشخص (زمانی دوازده هفته ای در این مطالعه) جلوگیری کرد، در صورتی که هیچ اثر منفی بر روی تغذیه دام و محصول لبنی تولیدی دام ایجاد نمی شود.

هریستوف اضافه کرد :اگر گاز متان روده های گاوها را به عنوان بزرگترین منبع انتشار گاز گلخانه ای بدانیم و بتوانیم در حدود 30 درصد از آن را کنترل کنیم، یکی از بزرگترین کارها در جهت حفظ جهان از تغییرات جوی را انجام داده ایم. قبل از استفاده گسترده از این محدود کننده باید مراحل رسمی تعیین صلاحیت را بگذراند و همچنین باید انگیزه لازم در دامداران بوجود آید.

در این مطالعه 48 گاو مورد بررسی تحت مقادیر متنوعی از مقدار محدود کننده 3NOP قرار گرفته اند. معده نشخوار کنندگان مانند گاو، از چندین بخش تشکیل شده است. یکی از این بخش ها شکمبه نام دارد ، جایی که غذا قبل از هضم توسط باکتری ها تخمیر می شود و در همین فرآیند است که متان تولید می شود. ماده شیمیایی محدود کننده 3NOP مقدار متان تولیدی در شکمبه را کاهش می دهد.

شرکت تولید کننده این ماده شیمیایی با ادعای تولید "گاو های پاک" مدعی است که می توان با استفاده از این محدود کننده، متان انتشار یافته توسط بخش دامداری را به شدت کاهش داد. ولی پیش از استفاده از این مواد در مقیاس بزرگ باید آزمایش های فراوانی جهت حاصل شدن اطمینان صورت گیرد.