تهدید کووید 19، مردم را بخشنده تر می کند!

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیقات جدیدی که نتایج آن ها در نشریه Scientific Reports منتشر شده است، مردم، زمانی که در معرض تهدید کووید 19 بودند، سخاوت مالی بیشتری نشان داده اند.

در طول بحران‌های بزرگ، مانند جنگ، بیماری‌های همه‌گیر یا بلایای طبیعی، مردم یا خودخواهی فزاینده‌ یا سخاوت بیشتری نشان می‌دهند. رفتارهای خودخواهانه ممکن است ناشی از ترس و حفظ خود باشد، و در مراحل اولیه همه‌گیری کووید-19 نیز نمونه‌هایی از رفتارهای خودخواهانه مانند انبار کردن اقلام ضروری وجود داشت.  ولی بحران‌ها همچنین ممکن است منجر به افزایش احساسات اجتماعی مثل انسجام اجتماعی شوند و می‌توانند رفتارهای سخاوتمندانه‌تری را که تحت عنوان «شفقت در زمان فاجعه» از آن ها یاد می شود، ترویج کنند.

در این رابطه، تحقیقی توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا انجام شده که در آن رابطه بین وجود تهدید بیماری پاندمیک کووید 19 و سخاوت و بخشندگی افراد با استفاده از دو مجموعه داده طولی بررسی شده است.

نخستین مجموعه داده، مربوط به ارزیابی های انجام شده از یک موسسه خیریه بود که افراد از نقاط مختلف آمریکا مبالغی را به آن هدیه می دهند.به گزارش سیناپرس، اما مجموعه داده دوم شامل بیش از هزار فرد آمریکایی بود که در یک بازی شرکت می کردند و در آن شخصی که نقش دیکتاتور به او واگذار می‌شد، تصمیم می‌گرفت که چگونه 10 دلار را بین خود و شریکی که به‌طور تصادفی انتخاب می‌گردید تقسیم کند. این بازی در شش نوبت از مارس 2020 تا آگوست 2020 انجام شد و نتایج آن تحلیل گردید.

بررسی ها نشان داد که در هر دو مجموعه داده، افراد، سخاوت بیشتری را هدر هنگام وجود تهدید بیماری کووید 19 نشان داده بودند.به گزارش سیناپرس،طبق این یافته ها، به طور متوسط، پرداخت ها در شرایط تهدید کم 31.6 درصد، در تهدید متوسط 28.5 درصد و در شرایط تهدید بالا 32.9 درصد افزایش نشان داد. ضمن آن که اهداکنندگان مکرر نیز به طور قابل توجهی بیشتر به موسسات خیریه خدمات انسانی، کمک کرده بودند. 

چنین اتفاقی در بررسی و تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از بازی دیکتاتور نیز دیده شد. در این بازی نیز کمک مالی افراد در شرایط تهدید بالا در مقایسه با عدم تهدید، افزایش قابل توجهی نشان داد.

مجریان این تحقیق جالب، اعتقاد دارند که این یافته‌ها به درک ما از رفتار انسان در طول یک بحران، کمک کرده و می توانند در هنگام بروز فاجعه ها‌یی نظیر همه‌گیری کووید 19، نشان‌دهنده یک پوشش حمایتی قابل اتکا باشند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا