سرویس اینترنت ماهواره ای جهان را تغییر می دهد

به گزارش سیناپرس، قبل از استارلینک، اکثر سرویس‌ های اینترنت ماهواره‌ ای مبتنی بر ماهواره‌ هایی بودند که دائماً بالای یک نقطه از زمین باقی می ‌ماندند. این بدان معنی است که سیگنال های دورتر باید مسافت طولانی را طی کنند که باعث تاخیر می شود.

استارلینک شبکه ای از ماهواره ها دارد که دائماً در مداری کوچک به دور زمین حرکت می کنند. از آنجایی که ماهواره‌ها نزدیک‌ تر هستند، سرعت‌ها نیز بیشتر است. این امر باعث می ‌شود خدمات برای کارهایی که باید بدون تأخیر انجام شوند، مانند برگزاری جلسات اینترنتی، بهتر انجام‌ شود.به گزارش سیناپرس، برای دسترسی به اینترنت با استارلینک، کاربران به یک ترمینال نیاز دارند. این ترمینال وب ماهواره ها را ردیابی و با آنها برای ارائه خدمات اینترنتی ارتباط برقرار می کند. این سرویس تا زمانی کار می کند که ترمینال در جایی قرار داشته باشد که بتواند آسمان را ببیند.

استارلینک در حال حاضر در ۳۱ کشور مورد استفاده است اما اسپیس ایکس قصد دارد این سرویس را برای پوشش کل جهان گسترش دهد. واضح ترین نیاز برای این نوع خدمات جهانی، مناطق دور افتاده است. اسپیس ‌ایکس در حال برنامه ‌ریزی برای ارائه خدمات در صنعت حمل ‌و نقل مانند هواپیما، قطار و قایق است.

استارلینک در حال حاضر بیش از ۲۱۰۰ ماهواره در مدار زمین دارد. اسپیس ایکس مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره از دولت ایالات متحده را گرفته و برای پرتاب ۳۰ هزار ماهواره دیگر نیز درخواست مجوز کرده است.به گزارش سیناپرس، جالب است بدانید که ستاره شناسان از اینکه ماهواره های استارلینک باعث آلودگی نوری می شوند شکایت کرده اند، زیرا وجود آن ها مطالعه در فضا را دشوارتر می کند.  

همچنین نگرانی هایی در مورد برخورد ماهواره های استارلینک به سایر ماهواره ها یا فضا پیماها وجود دارد. برای مثال در سال ۲۰۱۹، یک ماهواره اروپایی مجبور شد برای جلوگیری از برخورد با ماهواره های استارلینک موقعیت خود را تغییر دهد. 

با این حال، استارلینک در مواقع اضطراری مفید بوده و سرویس آن به آتش نشانان در مبارزه با آتش سوزی در مناطق دورافتاده کمک کرده است. هنگامی که کشور جزیره ای تونگا خدمات اینترنت خود را پس از فوران آتشفشان در ماه ژانویه گذشته از دست داد، اسپیس ایکس توانست با استفاده از استارلینک سرویس موقت به آن ها ارائه دهد. به گزارش سیناپرس، در ادامه وقتی روسیه به اوکراین حمله و بسیاری از خدمات اینترنتی این کشور را قطع کرد، اوکراین از اسپیس ایکس درخواست پشتیبانی کرد و در عرض چند روز ماهواره‌ های استارلینک خدمات اینترنتی مهمی را در داخل اوکراین، از جمله در بیمارستان‌ها، ارائه کردند. 

به گزارش سیناپرس، باید در نظر داشت که سرویس های استارلینک همچنین می تواند برای کنترل پهپادهای نظامی نیز مورد استفاده قرار گیرند که امری غیر عادی بوده و نظرات متفاوتی را در بین کاربران به همراه داشته است چراکه باعث می شود اینترنت را مستقیماً به یک ابزار جنگی تبدیل کند.

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: newsforkids

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا