کاربران تلفن همراه در معرض افزایش خطر ابتلا به تومورهای مغزی هستند

به گزارش سیناپرس، داده های یک پژوهش مهم در بریتانیا بر روی ۷۷۰ هزار زن نشان می دهد که استفاده از تلفن های همراه خطر ایجاد تومور مغزی برای کاربران ایجاد نمی کند و به تمام نگرانی های چندین دهه گذشته پایان داد. محققان می گویند که برای اکثریت قریب به اتفاق مردم، موبایل خطر ابتلا به سرطان را ایجاد نمی ‌کند.

این بدان معناست که آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت (IARC) که قبلا استفاده از تلفن همراه را احتمالاً سرطان زا اعلام کرده بود، اکنون به این نتیجه رسیده است که این دستگاه ها برای کاربران عادی ایمن هستند. همچنین این سازمان می ‌گوید هیچ مدرکی وجود ندارد که کاربران پر استفاده در معرض خطر هستند، با این حال، هنوز نمی توان این احتمال را رد کرد. 

دکتر یواخیم شوز (Joachim Schüz) پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: من فکر می ‌کنم شواهد قانع‌ کننده قوی داریم که استفاده عادی از تلفن همراه مشکلی ایجاد نمی ‌کند. با این حال برای گروه کوچک ‌تری از افراد که استفاده بسیار سنگین از تلفن به صورت روزانه دارند پیشنهاد می کنم توصیه ‌های احتیاطی را رعایت کنند. 

به گزارش سیناپرس، البته گفتنی است که این مطالعه فقط زنان را مورد بررسی قرار داده است، در حالی که کاربران پر مصرف معمولاً مردان هستند. به این ترتیب، حجم نمونه برای نتیجه گیری قطعی در مورد استفاده زیاد بسیار کوچک است.

در ادامه محققان اعلام کردند که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کاربران پر مصرف در معرض خطر هستند، اما محققان به آنها توصیه می کنند که اصل احتیاط را اتخاذ کرده و در صورت امکان از بلندگو یا هدفون استفاده کنند تا تماس گوشی تلفن با سر خود را به حداقل برسانند.

کرستین پیری (Kirstin Pirie) از بخش بهداشت دانشگاه آکسفورد که روی این مطالعه کار کرده است می‌ گوید: این نتایج شواهد انباشته ‌ای را تأیید می ‌کند که استفاده از تلفن همراه در شرایط معمول خطر شکل گیری تومور مغزی را افزایش نمی ‌دهد.به گزارش سیناپرس، از آنجایی که تلفن‌ های همراه نزدیک به سر قرار می‌ گیرند، امواج فرکانس رادیویی ساطع می ‌کنند که تا چندین سانتی ‌متر به مغز نفوذ کرده و لوب گیجگاهی و جداری را در معرض تشعشعات قرار می دهند. این امر باعث نگرانی هایی شده بود که کاربران تلفن همراه ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به تومورهای مغزی باشند. گفتنی است که این ترس اخیراً با راه اندازی فناوری های 5G دوباره شعله ور شد اما شواهد به دست آمده از آخرین مطالعه این نظریه ها را بی اعتبار می کند.

به گزارش سیناپرس، کاریس بتز (Karis Betts) مدیر اطلاعات سلامت در تحقیقات سرطان انگلستان در این باره گفت: این یک افسانه است که تلفن‌ های همراه سیگنال‌ هایی ارسال می‌ کنند که باعث سرطان می‌ شوند. نتایج این مطالعه بزرگ شواهد بیشتری ارائه می‌ کند که می ‌گوید این فقط یک افسانه است.

دکتر شوز در آخر خاطرنشان کرد که فن ‌آوری‌های تلفن همراه همیشه در حال بهبود هستند به طوری که نسل ‌های اخیر نسبت به گذشته انرژی بسیار کمتری مصرف کرده و خطری را که ممکن است برای کاربران سنگین تلفن وجود داشته باشد، کاهش می ‌دهند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی National Cancer Institute منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا