گزارش تصویری از رودخانه یوواک

سینا پرس : رود یو واک uvac  در خاک صربستان جریان داشته و پس از عبور از جنوب غرب این کشور  وارد شرق کشور بوسنی و هرزگوین می شود ، جایی که پس از 119 کیلومتر به رودخانه " لیم " در این کشور می پیوندد.  این رود به دلیل ویژگی های ساختاری و موقعیت جغرافیائئی خاص خود ، دارای پتانسیل بالائی جهت تولید برق از نیروی آب بوده و نقش مهمی در تولید برق منطقه ایفا می کند .  این رود از نظر سیاسی هم اهمیت زیادی داشته و  در نقطه اتصال به رود لیم  مرز دو کشور صربستان و بوسنی و هرزگوین را تشکیل می دهد . این بخش نزدیک به 10 کیلومتر امتداد داشته جزء دو کشور به شمار می رود و به همین جهت بین المللی قلمداد می شود.

رودخانه یواک مسیر بسیار طولانی را در این کشور طی می کند و از روستاهای بسیاری گذشته و زمین های بسیاری را سیراب می کند.  در بخش جنوب غربی صربستان این رودخانه به منطقه ای با دره های عمیق می رسد که زیبایی هایی وصف نشدنی را آفریده است.  بر اساس عمق بسیار زیاد دره ها جریان رودخانه بسیار زیاد می شود و قدرت آب بالا می رود که همین موضوع باعث شده برای تولید برق از آن استفاده شود . در این منطقه مسئولان صربستان  چهار دریاچه مصنوعی درست کردند و سه ایستگاه تولید برق آبی ساختند تا از نیروی بالای آب به بهترین نحو استفاده کنند .  

یکی از این دریاچه های مصنوعی " زلاتر" نام دارد . در دهه 60 سده بیستم میلادی، سدی بر روی این رودخانه ساخته شد که در نتیجه آن این دریاچه به وجود آمد و یکی از ایستگاه های تولید برق در این محل قرار گرفت.  قابل توجه است که بلندای دیوارهای این سد 83 متر است ودر زمان خود  بلندترین سد ساخته شده در اروپا به حساب می آمده است .  این سد توانایی ذخیره 45 متر آب را داشته است . باید متذکر شویم که این دریاچه یکی از بزرگ ترین زیستگاه های کرکرس سر سفید در دنیا  است .

در این منطقه و در بخش صخره های کوهستان های " زلاتر" و " زلیتبور " یک گونه از کرکرس سر سفید زندگی می کند که بسیار کمیاب هستند. این بخش از رودخانه ، به ویژه برای جلوگیری از انقراض نسل این پرنده های کمیاب منطقه محافظت شده اعلام شده است .

در پایین ترین بخش مسیر رودخانه در صربستان، رودخانه یواک بین دو کوه " زلاتر" و " زلیتبور " در جریان است تا پس از گذر از چندین روستا به مرز کشور بوسنی و هرزگوین می رسد و در کوهستان " واردا " به جریان خود ادامه می دهد . در این بخش مرزی این رودخانه دارای پیچ و خم بسیار تند است که در نوع خود بسیار شگفت انگیز و دیدنی است. پس از این پیچ های تند و تیز به رودخانه " لیم " می ریزد . این رودخانه بسیار بزرگ و طولانی است اما قابل کشتیرانی نیست .  گونه های گیاهی و جانوری در حاشیه این رودخانه بسیار متنوع است که البته با تلاش مسئولان حفاظت محیط زیست  گونه های کمیاب از خطر انقراض نجات پیدا کرده اند.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا