خطر جهش های پیش بینی نشده ویروس کرونا در پی ابتلای حیوانات

به گزارش سیناپرس، بر اساس یک مطالعه جدید، انتشار ویروس از حیوانات به انسان و بالعکس تنها مختص کرونا نیست و حداقل صد بار اتفاق افتاده است. این پدیده که به انتقال مکرر بیماری بین انسان و حیوان اخیراً به دلیل شیوع کرونا در راسوهای پرورشی، شیرها و ببرها در باغ وحش ها و گوزن های دم سفید وحشی در ایالات متحده و کانادا مورد توجه قرار گرفته است.

برخی داده‌ ها نشان می ‌دهند که گوزن ‌ها حداقل در یک مورد ویروس را به انسان بازگردانده ‌اند و این نگرانی وجود دارد که منابع ویروس در حیوانات ممکن است فرصتی برای جهش به گونه‌ های جدیدی برای ویروس کرونا فراهم کند که می ‌تواند به انسان منتقل شود.
گرگوری آلبری (Gregory Albery) نویسنده ارشد این مطالعات و پژوهشگر فوق دکترا در زیست شناسی در دانشگاه جورج تاون واشنگتن در این باره گفت: به طور قابل درک، تمایل زیادی به انتقال پاتوژن از انسان به حیوان وحشی در پرتو همه گیری کرونا وجود داشته است.
آلبری و همکارانش دریافتند که تقریباً نیمی از حوادث انتقال ویروس بین انسان و حیوان در محیط‌ های حیوانات اسیر مانند باغ ‌وحش‌ها رخ داده و بیش از نیمی از موارد مربوط به انتقال انسان به پستانداران بوده است. بر اساس یافته‌ ها این امر تعجب‌ آور نیست زیرا جهش ویروس‌ها بین گونه ‌های نزدیک به هم آسان‌ تر است.
دکتر آنا فاگره (Anna Fagre) ویروس شناس و دامپزشک حیات وحش در دانشگاه ایالتی کلرادو در ادامه می‌ گوید: این یافته ها از این ایده پشتیبانی می ‌کند که احتمال بیشتری برای شناسایی پاتوژن‌ ها در مکان‌ هایی مانند باغ ‌وحش‌ها یا در مجاورت انسان‌ها داریم چراکه تماس بیشتری بین انسان و حیوان وجود دارد. 
او می افزاید: این موضوع باعث می ‌شود که انتقال های بین گونه‌ ای رخ بدهد که این امر نه تنها برای سلامت عمومی بلکه برای سلامت و حفاظت از گونه‌ های جانوری نیز خطر آفرین است.

به گزارش سیناپرس، فاگره در انتها گفت: پایش طولانی مدت به ما کمک می کند تا خطوط پایه برای سلامت حیات وحش و شیوع بیماری کرونا را ایجاد کرده و زمینه های مهمی را برای مطالعات آینده فراهم کنیم. همچنین اگر به دقت این انتقال های بیماری را رصد کنیم، می توانیم رویدادهای انتقال بین گونه ها را بسیار سریعتر تشخیص داده و مطابق با آن عمل کنیم.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله Ecology Letters منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا