افسردگی پس از حمله قلبی باعث سکته مغزی می شود

به گزارش سیناپرس،در مطالعه ای که با هدایت محققان مرکز پزشکی منطقه چارلستون در ویرجینیای غربی آمریکا انجام شده است، سوابق سلامت نزدیک به نیم میلیون بیمار آمریکایی پس از حمله قلبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و این موضوع، مطالعه فوق را به یکی از بزرگترین تحقیقاتی تبدیل کرده که تا کنون در خصوص رابطه بین افسردگی و بیماری قلبی انجام شده است.

در این پژوهش، محققان تفاوت فاحشی در میزان سکته مغزی بین بیماران مبتلا به افسردگی و بدون افسردگی را پس از حمله قلبی مشاهده کرده اند. به گزارش سیناپرس، این بیماران از لحاظ سایر شرایط جسمی و روانی وضعیت مشابهی داشته اند و تنها تفاوت آن ها، بروز یا عدم بروز افسردگی بوده است.

در این تحقیق، سوابق سلامت بیش از 495 هزار نفر که بین سال های 2015 تا 2021 دچار حمله قلبی شده بودند، از 58 سیستم مراقبت های بهداشتی در سراسر ایالات متحده جمع آوری، بررسی و تجزیه و تحلیل شده اند. 

مجریان این تحقیق می گویند: عوامل متعددی می توانند تفاوت فوق را توضیح دهند. به عنوان مثال، شاید بتوان گفت داشتن افسردگی ممکن است در توانایی فرد برای حضور در قرار ملاقات های پزشکی و پیگیری داروها اختلال ایجاد کند.

به گزارش sinapress،افسردگی همچنین می‌تواند خواب و تمرکز را مختل کند و ورزش منظم و حفظ یک رژیم غذایی سالم برای قلب را دشوار نماید.

در این مطالعه، مشخص شده که مردان بیشتر از زنان به افسردگی مبتلا می شوند. افراد مبتلا به افسردگی همچنین بیشتر دچار فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر، دیابت، نارسایی قلبی و بیماری مزمن انسدادی ریه و همچنین شاخص توده بدنی بالاتر بوده و سابقه مصرف سیگار داشتند. اما تعدیل این عوامل نشان داده که کماکان، افسردگی به عنوان عامل اصلی در بروز بیشتر سکته مغزی عمل کرده است.

این محققان معتقدند، شواهد زیادی وجود دارد که درمان افسردگی می تواند به بهبود نتایج در بیماران قلبی کمک کند. در این مطالعه تنها 7 درصد از بیماران مبتلا به افسردگی از داروهای ضد افسردگی استفاده کرده بودند.

یافته های این مطالعه که بر اهمیت پرداختن درست به موضوع افسردگی در افراد دچار بیماری قلبی می پردازند، در هفتاد و یکمین نشست علمی سالانه کالج قلب و عروق آمریکا ارائه شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا