بین سرطان تخمدان و آندومتریوز ارتباط ژنتیکی وجود دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از sciencealert، خطر ابتلا به سرطان در بیماران مبتلا به آندومتریوز شاید بسیار پایین باشد اما این نشانگرهای ژنتیکی می تواند به محققان در درک و درمان بهتر هر دو بیماری در آینده کمک می کند.

محققان با این کشف قصد نگران کردن بیماران مبتلا به آندومتریوز را ندارند بلکه با این هشدار، می خواهند آنها را آگاه کنند. آندومتریوز یک بیماری بسیار شایع و شناخته نشده است. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که  سلول های مشابه پوشش داخلی رحم در جای دیگری از بدن رشد می کنند و گاهی باعث درد یا حتی ناباروری می شوند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که آندومتریوز یک جزء ژنتیکی قوی است که اغلب در خانواده ها مشاهده می شود. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در افراد مبتلا به آندومتریوز در مراحل بعدی زندگی به مراتب بالاتر است. به گزارش سیناپرس، محققان استرالیایی داده هایی را از مطالعات مختلف مرتبط با ژنوم جمع آوری کرده اند.

آنها 19 مکان ژنتیکی را در DNA زنان پیدا کردند که به نظر می رسد افراد را مستعد ابتلا به سرطان تخمدان کند. به طورکلی، تحقیقات تخمین زده اند که از هر 76 زن، یک نفر در طول عمر به سرطان تخمدان مبتلا می شود و این در حالی است که از هر 55 زن، یک نفر دچار آندومتریوز می شود.

محققان در این تحقیقات، ژن هایی را پیدا کردند که مسوول آندومتریوز بوده و باعث رشد بافتی در بدن می شوند که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهند. به گزارش سیناپرس، آندومتریوز و سرطان تخمدان اپیتلیال از نظر بیولوژیکی با هم مرتبط اند. درواقع، مناطق ژنتیکی مشترک با آندومتریوز و سرطان تخمدان می تواند به متخصصان کمک کند تا دریابند چه مکانیسم هایی این رابطه علت و معلولی را هدایت می کنند و چه مسیرهای بیولوژیکی ممکن است در این خطر نقش داشته باشند.

این یافته ها همچنین می تواند در تولید داروهایی هدفمندتر و گزینه های درمانی مؤثرتر برای هر دو بیماری و نیز توقف رشد بیماری کمک کند. به عنوان مثال برخی انوع ژنتیکی مشترک در نقاطی کشف شده اند که میزبان ژن های واکنش دهنده به هورمون ها هستند.

این بدان معناست که تنظیمات هورمونی ممکن است مسیرهای معمول بین آندومتریوز و نوعی از سرطان تخمدان اپیتلیال را مسدود کند که با رشد بافت غیرمعمول در خارج از رحم مرتبط است. به گزارش سیناپرس، برخی نشانگرهای ژنتیکی آندومتریوز و سرطان تخمدان همچنین با برخی دیگر از بیماری های تولیدمثلی مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک و فیبروم در ارتباط است.

مترجم:ندااظهری