راه هایی برای غلبه بر مقاومت به داروی سرطان کبد

به گزارش سیناپرس، یک تیم تحقیقاتی در بیمارستان دانشگاه ملی کیونگ ‌پوک (KNUH) کشف کرده که سلول‌ های سرطانی کبد در معرض سورافنیب با اسیدهای آمینه مقاومت دارویی ضد سرطانی را القا می ‌کنند. گفتنی است که سورافنیب یک مهار کننده است که تکثیر سلول های سرطانی را کاهش می دهد. محققان انتظار دارند که این یافته منجر به روش جدیدی برای افزایش اثربخشی درمان سرطان کبد شود.

علیرغم پیشرفت های اخیر در ایمونوتراپی برای سرطان کبد، سورافنیب موثرترین روش تک درمانی است. با این حال، به دلیل میزان عود و مقاومت بالا، محدودیت هایی دارد که به نوبه خود، نیاز به یک استراتژی جدید برای بهبود پاسخ به دارو را افزایش داده است.به گزارش سیناپرس، بنابراین، این تیم پژوهشی به رهبری پروفسور پارک گئون گیو (Park Geun-gyu) و چوی یئون کیونگ (Choi Yeon-kyung) از گروه غدد درون ریز و متابولیسم، تلاش کردند اثر و مکانیسم ماکروپینوسیتوز را بر القای مقاومت به سورافنیب روشن کنند. ماکروپینوسیتوز یا نوشیدن سلولی نوعی اندوسیتوز است که شامل جذب غیر اختصاصی مواد خارج سلولی مانند مولکول های محلول می شود.

نتایج تحقیقات نشان داد که سورافنیب فروپتوز سلول ‌های سرطانی کبد را تحریک می ‌کند اما آپوپتوز را به دلیل اسیدهای آمینه تامین ‌شده مهار کرده و باعث ایجاد مقاومت در برابر داروهای ضد سرطان می ‌شود. محققان همچنین تأیید کردند که می توانند با مهار عملکرد ماکروفاژها با استفاده از داروی ضد فشار خون همراه با سورافنیب بر مقاومت در برابر داروهای ضد سرطان غلبه کنند.

پروفسور پارک در این باره گفت: مشخص شده است که جهش در انکوژن ها باعث ایجاد ماکروپینوسیتوز در سرطان می شود، اما مطالعه ما نشان داده است که عوامل ضد سرطانی در سلول های سرطانی کبد باعث ایجاد ماکروپینوسیتوز برای القای مقاومت دارویی می شود.

به گزارش سیناپرس، پروفسور پارک در انتها افزود: بر اساس نتایج این مطالعه، ما انتظار داریم که درمان ترکیبی سورافنیب و یک مهارکننده ماکروپینوسیتوز به یک استراتژی درمانی جدید تبدیل شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Experimental and Clinical Cancer Research منتشر شده است.
مترجم: مهنوش فلاحی پناه