کشف موجودات میکروسکوپی جدید در اعماق دریا

به گزارش سیناپرس، این سفر اکتشافی با سرپرستی دانشمند شیلیایی، اسوالدو یولوآ (Osvaldo Ulloa) در داخل گودال آتاکاما که در اثر برخورد دو صفحه تکتونیکی در شرق اقیانوس آرام ایجاد شده است، انجام شد.

اولوآ، مدیر مؤسسه اقیانوس شناسی در دانشگاه کنسپسیون در این باره گفت: ما موفق شدیم انسان ها را به داخل گودالی ببریم که قبلاً هیچ انسان دیگری در آنجا نبوده است. ویکتور وسکوو (Victor Vescovo) کاشف آمریکایی و روبن اسکریبانو (Ruben Escribano) و سایر پژوهشگران این سفر اکتشافی، در سفری ۱۲ هفته‌ ای در سواحل شمالی شیلی در گودال ۵۹۰۰ کیلومتری  که تا اکوادور امتداد دارد به اولوآ پیوستند.

به گفته محققان، زمانی که زیردریایی اکسپدیشن، به عمق ۱۰۰ متری رسید، در تاریکی مطلق فرو رفت و دید اعضای خدمه محدود به چیزی بود که نور زیردریایی می توانست ثبت کند. به گزارش سیناپرس، جالب است که پس از گذشت از منطقه تاریکی مطلق، نمونه های قابل توجهی از زندگی در اعماق دریا ظاهر شد.

یولوآ می‌ گوید: ما با ساختارهای زمین‌ شناسی مواجه شدیم و در آنجا نوعی از خیارهای دریایی یا خیارهای نیمه شفاف ژله مانند را دیدیم که تا به حال ثبت نشده و به احتمال زیاد گونه‌ های جدیدی بودند.

او افزود: ما همچنین جوامع باکتریایی را کشف کردیم که رشته هایی داشتند که ما حتی نمی دانستیم در گودال آتاکاما وجود دارند و از ترکیبات شیمیایی و معدنی تغذیه می کنند. این کشف تعداد زیادی از سوالات را در ذهن ما ایجاد کرد که آن ترکیبات چیست؟ و آنها چه نوع باکتری هایی هستند؟ این اکتشاف همچنین گونه ‌هایی از دوپایان، نوعی سخت ‌پوست که شبیه به میگو است، را یافت.

گودال آتاکاما که به نام گودال پرو نیز شناخته می شود جایی است که صفحات تکتونیکی نازکا و آمریکای جنوبی به هم نزدیک می شوند و همچنین منطقه ای است که زمین لرزه ها و سونامی های زیادی را به وجود آورده است.

یولوآ در این باره گفت: ما سه حسگر را در صفحه آمریکای جنوبی و دو حسگر را روی صفحه نازکا قرار خواهیم داد تا ببینیم چگونه کف اقیانوس تغییر شکل می دهد. این دستگاه‌ها به دانشمندان اجازه می ‌دهند تا زمین لرزه بعدی را پیش‌ بینی ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، اولوآ در انتها یادآور شد که این یک پروژه فوق ‌العاده جاه‌ طلبانه بوده و افزود که بزرگ ‌ترین آزمایشی است که در زمین ‌شناسی زیر آب در شیلی انجام شده است.

منبع: phys