ترمیم بافت های آسیب دیده ریه با کمک سلول درمانی

رحمان فاخری، معاون فناوری مرکز رشد زیست فناوری پژوهشگاه رویان در گفتگو با سیناپرس گفت: در حال حاضر پژوهشگاه رویان به عنوان یکی از مراکز پیشتاز در زمینه سلول درمانی در کشور و دنیا شناخته می شود. اکنون پژوهشکده سلول های بنیادی این مجموعه محصولات سلولی که اغلب در حوزه سل تراپی استفاده می شود را تولید می کند. یکی از شرکت های این مجموعه، کلین روم های( اتاق های تمیز) مطابق با استاندارد GMP اروپا ایجاد کرده که می تواند سلول های استاندارد تولید کند.

وی افزود: در مجموع هدف و سیاست پژوهشگاه رویان در حوزه سل تراپی این است که پژوهش های سلولی انجام شده وارد بخش درمان شود؛ در حال حاضر درمان های سل تراپی مخصوصا در حوزه پوست مانند ویتیلیگو به بهره برداری رسیده اند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در این حوزه بحث ATMP (پزشکی بازساختی و محصولات پیشرفته پزشکی ) مطرح است. در این حوزه، شرکت‌هایی به فعالیت مشغول هستند که کلین روم های مختلف مطابق با استاندارد GMP اروپا ایجاد می کنند که بتوانند با مستند سازی و پرونده سازی‌های دقیق، نظارت ها و مجوزهای لازم خودشان از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کنند.

وی اظهارداشت: در حال حاضر یک مقدار تحریم ها، دسترسی ما به مواد را کاهش داده و حرکت مان را کندتر کرده است. امیدواریم بتوانیم با تدابیری که در این حوزه اندیشیده می شود، سرعت حرکت مان مانند سابق افزایش پیدا کند تا این شرایطی که ایجاد شده کار ما را تحت شعاع قرار ندهد.

وی به دستاوردهای سلول درمانی پژوهشگاه رویان در زمینه درمان بیماری کرونا اشاره کرد و به سیناپرس گفت: به طور کلی خاصیت سلول تراپی بهبودی ضایعه های بدنی است. در آزمایشگاه، سلول های بنیادی تکثیر پیدا می کنند و سپس به بدن فرد انتقال داده می شود. انتظار این است که آسیب های ریوی از طریق سلول های بنیادی هرچه زودتر ترمیم شوند از اینرو پژوهشگاه رویان در طرحی مشترک با بیمارستان مسیح دانشوری همزمان با شیوع ویروس کرونا با استفاده از سلول های بنیادی اقداماتی پیرامون درمان بیماران کرونا و بازسازی ریه به انجام رساند که نتایج مثبت، خوب و ارزنده ای نیز به همراه داشت.

فاخری ادامه داد: همچنین بلافاصله پس از انتشار ویروس کرونا پژوهشگاه رویان، موش های ترنسی ایجاد کرد که گیرنده ACE2 داشتند.
وی درباره اهمیت این مساله گفت: بیماری کرونا فقط در انسان ها  و نخستی ها (پیش ‌میمونان و میمونان) ایجاد می شود. تاکنون هیچ موشی به کرونا مبتلا نشده است زیرا این گیرنده را ندارد که ویروس به آن بچسبد و وارد سلول شود بنابراین ما با ایجاد موش های تراریخته کمک کردیم اگر دارو یا واکسنی در این حوزه تولید می شود، پژوهشگران بتوانند از این موش ها استفاده کنند و زمان رسیدن به آن محصول با استفاده از این تکنولوژی ها کاهش پیدا کند.