برنامه‌ های ویژه بانک مرکزی برای ارائه خدمات بانکی غیرحضوری

با توجه به اینکه در چارچوب مقررات مبارزه با پولشویی، ارائه غیرحضوری خدمات پایه بانکی به مردم در گرو تصویب دستورالعملی در شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم بود بنابراین پس از پیگیری و مشارکت بانک مرکزی در تدوین دستورالعمل یاد شده، در نهایت «دستورالعمل حدود و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب رجوع در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» توسط این شورا تصویب و در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

بانک مرکزی در نظر دارد الزامات اجرای دستورالعمل مذکور را که تضمین‌کننده اجرای دقیق و یکنواخت آن توسط شبکه بانکی کشور است با قید فوریت تدوین و ابلاغ کند.

به موجب این الزامات، ارائه غیرحضوری خدمات پایه باید پس از احراز هویت الکترونیکی و اعمال رویه‌های شناسایی غیرحضوری اشخاص با رویکرد ریسک محور انجام شود.

در احراز هویت الکترونیکی، متقاضیان دریافت خدمات پایه بانکی ابتدا باید اقدام به ارائه الکترونیکی ادعای هویت کرده سپس بانک‌ها باید با رعایت الزاماتی که شرح مفصل آن در سند یادشده خواهد آمد، اقدام به اثبات هویت غیرحضوری از طریق عوامل مالکیتی، دانستنی و ذاتی کنند.

در این سند، همه فرایندهای مورد نیاز برای پیاده‌سازی زیرساخت‌های فناورانه و الزامات نرم‌افزاری از قبیل چگونگی استفاده از اعتبارنامه‌های تأیید هویت، روش‌های پردازش تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی در فرایند اثبات هویت از طریق شناسه ویدئویی و اصالت‌سنجی تصویر ویدئویی چهره متقاضی، سازوکارهای پایش تقلب در ارائه غیرحضوری خدمات پایه و روش‌های آشکارسازی طرف‌های غیرمجاز در نشست‌های ارتباطی بانک با متقاضی خدمات غیرحضوری پیش‌بینی می‌شود.

در چارچوب راهبردهای بانک مرکزی برای توسعه ارائه خدمات بانکی غیرحضوری به مردم، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند بخش قابل ملاحظه‌ای از خدمات پایه بانکی از قبیل افتتاح انواع حساب‌های بانکی ریالی غیر از حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری، اعطای هرگونه ابزار پذیرش، اعطای انواع ابزارهای پرداخت، اجاره صندوق امانات؛ اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه و نیز اعطای تسهیلات در زمینه‌هایی مانند ساخت، خرید و یا تعمیر مسکن و یا خرید کالاهای ضروری نظیر خودرو  را به صورت غیرحضوری ارائه کنند.

همچنین شرکت‌های واسپاری (لیزینگ) و تعاونی‌های اعتبار نیز می‌توانند در چارچوب اختیارات قانونی، بخشی از خدمات پایه خود را به صورت غیرحضوری عرضه کنند.

امید است با تکمیل اقدامات بانک مرکزی در این زمینه شاهد ظهور فصل جدیدی در ارائه خدمات بانکی به عموم هموطنان گرامی باشیم به نحوی که مردم عزیز ایران اسلامی خدمات بانکی موردنظر خود را با سهولت و صرف کمترین هزینه دریافت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا