جنگ روسیه و اوکراین امنیت غذایی جهان را به خطر می اندازد

به گزارش سیناپرس، ماکسیمو تورورو، اقتصاد دان ارشد سازمان خواربار و کشاورزی (FAO،  روز گذشته نسبت به تلفات سنگین احتمالی درگیری روسیه و اوکراین بر امنیت غذایی جهان هشدار داد.

وی در این رابطه گفت: برای ارزیابی تأثیر بالقوه این نبرد بر قیمت های بین المللی مواد غذایی و کاهش صادرات غلات و روغن نباتی از اوکراین، شبیه سازی هایی انجام شده است.
این مقام ارشد سازمان جهانی خواربار و کشاورزی به خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت که پیش بینی می شود قیمت گندم در حالت شوک متوسط 8.7 درصد و در سناریوی شوک شدید 21.5 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزازش سیناپرس، برای ذرت، این افزایش در حالت متوسط 8.2 درصد و در سناریوی شدید 19.5 درصد خواهد بود. وی در ادامه توضیحاتش گفت: برای سایر غلات،  قیمت ها بین 7 تا 19.9 درصد گران شده و قیمت دانه های روغنی بین 10.5 تا 17.9 درصد افزایش می یابد.
به باور کارشناسان، تبعات جنگ روسیه و اوکریان در سطح جهانی، از نظر تأثیرات بر امنیت غذایی بسیار قابل توجه است. بر این اساس و در سناریوی متوسط، تعداد افراد دارای مشکل برای سیر شدن، 7.6 میلیون نفر افزایش می ‌یابد، در حالی که این میزان در شرایط شوک شدید به 13.1 میلیون نفر خواهد رسید.

به گزارش سیناپرس، ماکسیمو تورورو همچنین گفت: در شرایطی شاهد ایجاد بحران غذایی در جهان به دلیل جنگ هستیم که طی دو سال شاهد گذشته  فشار افزایشی بر قیمت کود بودیم. این موضوع ناشی از اختلالات و هزینه های بالای حمل و نقل به دنبال اعمال محدودیت های صادراتی و به دلیل افزایش شدید نرخ حمل و نقل فله و کانتینری ناشی از همه گیری کووید-۱۹ است.
باید توجه داشت که قیمت جهانی مواد غذایی حتی قبل از درگیری در اوکراین به بالاترین حد خود رسیده بود. به گزارش سیناپرس،شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه فوریه به طور متوسط 140.7 واحد بود که 3.9 درصد نسبت به ژانویه و 20.7 درصد بالاتر از سطح سال قبل قرار داشت.

در سال ۲۰۲۱، روسیه و اوکراین در میان صادر کنندگان اصلی جهانی گندم، ذرت، کلزا، تخمه آفتابگردان و روغن آفتابگردان قرار داشتند و از سوی دیگر روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده کودهای نیتروژنی در جهان و دومین تامین کننده کودهای پتاسیم و فسفر است.
به گزارش سیناپرس، بر اساس آمارهای رسمی مشخص می شود که  تقریبا ۵۰ کشور برای بیش از ۳۰ درصد نیاز واردات گندم خود به روسیه و اوکراین وابسته هستند. از این تعداد، ۲۶ کشور برای بیش از ۵۰ درصد نیاز واردات گندم خود به دو کشور فوق وابسته هستند.
باید در نظر داشت که گندم غذای اصلی بیش از ۳۵ درصد از جمعیت جهان است. توررو گفت که این بحران برای بسیاری از کشورها، به ویژه برای کشورهای کم درآمد، وابسته به واردات مواد غذایی و جمعیت آسیب پذیر، چالشی جدی در امنیت غذایی است.
در خاتمه گفتنی است روسیه با ارسال مجموعا 32.9 میلیون تن گندم و غلات، یا معادل 18 درصد از محموله های جهانی در سال ۲۰۲۱، بزرگترین صادرکننده جهانی گندم بوده و اوکراین در رده پنجم  قرار داشت.

مترجم: مریم عالمی
منبع: english.news.cn
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا