کمردرد، پا درد و درمان آنها با شاک ویو تراپی

اگر علائم دردتان را بدون درمان باقی بگذارید، حال این کمردرد در نتیجه کار روزمره و شغلتان باشد یا در اثر عصب سیاتیک تحت فشار که به دردی طاقت فرسا منجر شده، می تواند مزمن شود و تا حدی و یا بطور کامل جلوی حرکتتان را بگیرد. پزشکان بسیاری به بیماران توصیه می کنند که از داروی مسکن یا جراحی برای رفع درد استفاده کنند، اما بعضی بیماران ترجیح می دهند تا روش های کم تهاجم تر را انتخاب کنند.

شاک ویو تراپی چیست؟

 این روش درمانی که در ابتدا برای کمک به متخصصین اورولوژیست برای شکستن سنگ کلیه بدون انجام جراحی روی بیمار طراحی شده بود، از اوایل دهه ۸۰ میلادی در صنعت پزشکی حاضر است. از آن زمان این روش درمانی با تمرکز بر درباره دردهای ارتوپدی مورد مطالعه قرار گرفت. پژوهشگران پیش از آنکه بفهمند این روش برای تسریع روند کلی درمان بعد از شکستگی می تواند مفید باشد، نتایج آن را در شل کردن خشکی ناحیه لگن قبل از بررسی تعویض مفصل لگن مشاهده کردند. شاک ویو تراپی اکسترا کورپوال یا شاک ویو تراپی شعاعی می‌تواند به مشکلات عضلانی اسکلتی کمک کند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از مطالعات علمی مختلف شامل پژوهشی که از سوی مرکز سلامت ملی و تعالی مراقبتی انجام شد شاک ویوتراپی تقریباً اثرات جانبی بسیار اندکی دارد و می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای بخش زیادی از افراد  باشد.

روند انجام شاک ویو تراپی چیست؟

شاک ویو تراپی برای کمردرد و درد پا به انتقال انرژی توسط امواج صوتی به ناحیه دردناکی بیمار متکی است. امواج صوتی قبل از انتشار به درون عضلات، تاندون ها یا مفاصلی که با درد همراه هستند، به درون پوست نفوذ می‌کند.

این روش درمانی برای دردهای مزمن و حاد مفید است و همین موضوع آن را به روش محبوبی در میان کارشناسان فیزیوتراپ، متخصصین درد و طیف وسیعی از کارشناسان پزشکی تبدیل کرده است. شاخص های دارای انرژی پایین و بالا با توجه به ماهیت صدمه وارد شده به بیمار مورد استفاده قرار می گیرند.

امواج شاک ویو نفوذی صرف نظر از روش شاک ویو تراپی یعنی اکستراکورپورال یا شعاعی؛ توسط یک دستگاه دستی که به یک ماشین متصل می شود مورد استفاده قرار می گیرد. ماشین روشن می‌شود و هوا را فشرده کرده و به امواج صوتی تبدیل میکند و در همین حین پزشک دستگاه را با فشار ملایمی به ناحیه دردناکی چسبانده و بر روی این ناحیه حرکت می دهد.

ژل مافوق صوت برای انتقال امواج و نفوذ آن به پوست استفاده می‌شود. اگر بافت زخم در بدن بیمار و ناحیه آسیب دیده وجود داشته باشد، شاک ویو به شکستن بافت های فیبروز کمک می کند و به این وسیله کاهش درد و بهبود قدرت حرکتی این ناحیه را به همراه خواهد آورد.

 مزایای شاک ویو تراپی چیست؟

روش درمانی شاک ویو تراپی فراهم کننده طیف وسیعی از مزایا برای بیماری است که از این روش استفاده می‌کند. ساک ویو تراپی با بهبود گردش خون ،تسریع روند بهبود تاندون ها، استخوان ها، عضلات و مفاصل بدن را به همراه می آورد و باعث بازسازی سریع تر بافتها و تحریک سوخت و ساز بدن می‌شود. بعلاوه از شاک ویو تراپی اکسترا کورپورال می‌توان برای درمان مشکلاتی مانند عوارض خارپاشنه نیز استفاده کرد.

یکی از اصلی‌ترین مزایایی که این روش برای بیماران می تواند به همراه داشته باشد کمک به تشکیل عروق خونی جدید است. عروق خونی جدید باعث ایجاد گردش خون بهتر و انتقال مواد مغذی به بافت های آسیب دیده و حمایت از بهبود سریعتر استخوان ها و تاندون های متاثر شده ‌شود. البته باید بگویم که این روش می‌تواند مزایای بسیار دیگری مانند موارد زیر را نیز به همراه داشته باشد:

 حل کردن فیبروبلاست های آهکی شده

شاک ویو تراپی می‌تواند کلسیفیکاسیون هایی که باعث ایجاد پارگی های کوچک، آسیب به تاندون ها و ایجاد درد شوند را بشکند.

رهاسازی نقاط ماشه ای درد

استفاده از شاک ویو تراپی می تواند بیمار را از شر نقاط ماشه ای درد که باعث ایجاد درد در کمر، گردن و شانه ها آنها می شود خلاص کند و تسکین درد را برای آنها به همراه بیاورد.

 معکوس کردن التهاب مزمن

التهاب های مزمن می تواند به بافت ها آسیب بزند و باعث ایجاد درد مزمن شود. امواج صوتی تعداد سلول‌های ماست بدن را (که برای حذف التهاب زیاد و بازیابی فرایند بهبود مفید است) افزایش دهد.

تحریک تولید کلاژن

ماده کلاژن برای ترمیم آسیب های ایجاد شده در اسکلت و رباط ها ضروری است. استفاده از شاک ویو باعث تسریع تولید کلاژن و ورود آنها به نوارهای تاندونی شکل گرفته جدید و سفت کردن آنها می‌شود. بیماران شاک ویو تراپی به دلیل سرعت عملکرد و دستیابی به نتیجه و اینکه به برنامه طولانی مدت مراجعه به پزشک نیازی ندارد، به آن علاقه مند هستند.

زمان ریکاوری جلسات درمانی در مقایسه با روش‌های دیگر درمان با جراحی کوتاه است و ماندگاری نتایج آن در مقایسه با روش هایی مانند تزریق استروئید یا ماساژ درمانی طولانی تر است. این روش همچنین وقتی با انواع روشهای درمانی دیگر ترکیب می‌شود، برای مثال به همراه برنامه های توانبخشی مانند فیزیوتراپی به کار گرفته می شود بسیار موثر خواهد بود.

بعضی افراد ترجیح می‌دهند که همین کار را انجام دهند، چرا که گزینه ای فوق العاده به جای جراحی یا مصرف داروهای مسکن محسوب می شود که خودشان می تواند معایب مختلفی مانند دوره ریکاوری طولانی یا اعتیاد احتمالی را به همراه داشته باشد؛ و در نهایت باید گفت که هزینه شاک ویو تراپی بسیار مقرون به صرفه است.

شاک ویو تراپی به چند جلسه نیاز خواهد داشت؟

بیماران برای آنکه بهترین نتایج ناشی از شاک ویو تراپی برای کمردرد و درد پا دست یابند به چند جلسه درمانی نیاز خواهد داشت. اگرچه تسکین درد بلافاصله بعد از جلسه اول قابل مشاهده خواهد بود اما این نتیجه به خودی خود باقی نخواهد ماند. اکثر بیماران حداقل به سه جلسه شاک ویو تراپی برای دستیابی به تسکین درد ماندگار نیاز دارند و این تعداد در افراد دیگر به ۵ یا بیشتر هم شاید برسد.

مدت زمان میان جلسات شاک ویو تراپی با توجه به قدرت تحمل شما و واکنش بافت به امواج صوتی می تواند متفاوت باشد و معمولاً بین هر دو جلسه درمان سه تا ۱۰ روز فاصله خواهد بود. این به آن معناست که شخصی که به سه جلسه درمانی با سه روز فاصله بین جلسات نیاز دارد می تواند روند درمان خود را تقریباً در یک هفته به اتمام برساند؛ در حالیکه ۵ جلسه درمان با ده روز فاصله بین جلسات یعنی مدت زمان درمان دوماهه.

انتظار بیمار در حین و بعد از شاک ویو تراپی چه باید باشد؟

 خود فرایند شاک ویو تراپی خیلی ساده است؛ ابتدا فیزیوتراپ محلی که به درمان نیاز دارد را مشخص خواهد کرد و این کار را با دست زدن و پیدا کردن منبع دقیق درد انجام میدهد. سپس به روی آن ژل مافوق صوت می مالد که امکان انتقال امواج صوتی از طریق پوست به ناحیه دردناک را به پزشک می دهد.

نهایتا فیزیوتراپ از دستگاه شاک ویو برای اعمال فشار به روی ناحیه و انتقال انرژی به نسبتی که برای درمان مورد نیاز است، استفاده خواهد کرد. معمولاً نباید درد زیادی تحمل کنید اما با توجه به سطح دردی که بیمار در حال حاضر تحمل میکند، ممکن است با کمی درد مواجه شود. با این حال جلسه درمان شاک ویو تراپی چیزی حدود ۱۰ دقیقه (پنج الی ده دقیقه) خواهد بود؛ بنابراین اکثر بیماران مشکلی با تحمل درد در این مدت ندارند.

شدت درمان نیز توسط پزشک و در طول فرآیند قابل تنظیم است، بنابراین اگر نیاز بود، می‌توانید از پزشکتان بخواهید تا سطح شدت امواج را تغییر دهد. بهتر است که لباس گشادی برای جلسه درمان بپوشید چرا که شاید لازم باشد تا به طرفین یا به شکم بر روی تخت بخوابید. اکثر بیماران بلافاصله بعد از جلسه درمانی با تسکین درد مواجه می‌شوند. به یاد داشته باشید که ممکن است چند ساعت بعد از جلسه درمان با کمی درد مواجه شوید اما این موضوع تنها عارضه جانبی این درمان است و شاید این درد تا یک روز و قبل از فروکش کردن و تسکین درد ادامه یابد.

بیماران باید از انجام فعالیت های فیزیکی تا حدود ۲ روز بعد از جلسه درمان خودداری کنند. بعضی بیماران ممکن است با قرمزی تورم یا التهاب در ناحیه درمان توجه شوند که این مسئله کاملا طبیعی است و در طول یک یا دو روز از بین خواهد رفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا