استفاده از بافت چاپ سه‌بعدی برای کمک به درمان بیماری‌های مغز و اعصاب

مغز انسان یک بافت پیچیده متشکل از 86 میلیارد سلول عصبی است. چالش پیش روی محققان، تولید بافتی مشابه مغز است که بتواند چگونگی عملکرد مغز را بدقت نشان داده و از آن برای توسعه روش‌های جدید درمان بیماری‌های مغز و اعصاب استفاده کرد.

محققان مرکز عالی علوم الکترومواد (ACES) استرالیا، گام مهمی برای غلبه بر این چالش برداشته و موفق به تولید ساختار لایه‌لایه چاپ سه‌بعدی با ترکیب سلول‌های عصبی شده‌اند که قادر به تقلید عملکرد بافت مغز است.

اهمیت و ارزش بافتی مشابه بافت مغز بسیار زیاد است؛ شرکت‌های داروسازی میلیون‌ها دلار صرف آزمایش داروها بر روی حیوانات می‌کنند، درحالیکه در آزمایشات بالینی بر روی انسان نتایج درمانی متفاوتی بدست می‌آید؛ چراکه مغز انسان دارای تفاوت چشمگیری با سایر موجودات است.  

بافتی مشابه مغز انسان تنها در تحقیقات دارویی کاربرد ندارد، بلکه می‌توان از آن برای بررسی اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی یا سایر بیماری‌های تحلیل‌برنده مغز نیز استفاده کرد.

به گفته پروفسور والاس سرپرست تیم تحقیقاتی، فاصله زیادی تا چاپ کامل یک مغز داریم، اما توانایی چیدن سلول‌های عصبی بطوریکه بتواند یک شبکه عصبی ایجاد کند، گام مهمی محسوب می‌شود.

برای ایجاد این ساختار شش لایه‌ای، محققان یک جوهر زیستی سفارشی حاوی مواد کربوهیدرات تولید کردند. مواد سفارشی از ویژگی‌های برخوردار هستند که اجازه پراکندگی دقیق سلول‌ها در سراسر ساختار را می‌دهند. نتیجه نهایی یک ساختار لایه‌لایه مشابه بافت مغز است که در آن، سلول‌ها بطور دقیق در لایه تعیین‌شده قرار می‌گیرند.

با استفاده از نسل پیشرفتهتر چاپگرهای سه‌بعدی، امکان تولید ساختارهایی با وضوح بسیار ظریفتر فراهم می‌شود.

دستاورد محققان این مرکز، پیشرفت مهمی در تولید بافت مشابه مغز انسان محسوب می‌شود که می‌تواند بینش محققان درخصوص عملکرد مغز را بهبود بخشیده و درعین حال بستر مناسبی برای آزمایش داروهای جدید ایجاد کند.

نتایج این دستاورد در مجله Biomaterials منتشر شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا