رمزگشایی از پچ پچ باکتری های روده

به گزارش سیناپرس، روده انسان جامعه ای از میکروب ها را در خود جای داده است که در مجموع به عنوان میکروبیوم شناخته می شوند و وجود آن ها برای حفظ سلامتی بسیار مهم است. اختلال در میکروبیوم فوق می تواند باعث ایجاد مشکلات مختلف شود. یکی از این مشکلات، IBD است. این بیماری التهابی مرتبط با ایمنی باعث درد شکمی، اسهال و خستگی شدید می شود.

طبق بررسی ها، افراد مبتلا به IBD دارای تنوع کم یا تغییر در تعادل میکروبیوم روده ای خود، به ویژه برای باکتریوئیدها و فیرمیکیوت ها هستند. با این حال، ما هنوز نمی دانیم که این اتفاق دقیقاً چگونه به تحریک و پیشرفت IBD منجر می شود.

به گفته محققان با درک نحوه تعامل این باکتری ها با پوشش روده و سیستم ایمنی ما بهتر می توانیم علل این بیماری را درک کنیم و شروع به توسعه درمان های هدفمند و موثر کنیم.

محققان می گویند: باکتری ها، کیسه ها یا اصطلاحا وزیکول‌های خارج سلولی به نام BEV تولید می کنند که با مولکول‌های مختلف پر می‌شوند و از سلول آزاد می‌گردند. به گزارش سیناپرس، آنها می توانند از پوشش روده عبور کنند و به سلول های سیستم ایمنی برسند و در آنجا توسط گیرنده هایی خاص شناسایی شوند. 

محتویات BEV ها سیگنال‌های مولکولی هستند که سلول‌های ایمنی بدن ما را برای واکنش تحریک می‌کنند و این سیگنال به طور بالقوه به اثرات گسترده‌ای تبدیل می‌شود.به گزارشsinapress، در یک روده سالم، BEV ها و محموله آن ها می توانند به پاسخ های ضد التهابی سیستم ایمنی کمک کنند، اما در روده بیمار مبتلا IBD این پاسخ از بین می رود. 

برای رفع این شکاف دانش، پژوهشگرانی از موسسه علوم زیستی کواندروم بریتانیا تحقیقی را هدایت کرده اند که در آن، ژن های مربوط به این بیماری بررسی شده اند.این تیم همچنین تمام پروتئین‌های به‌دست‌آمده از BEV های ساخته شده توسط باکتری معمولی روده یعنی باکتریوئیدس موسوم به Bt را تجزیه و تحلیل و مشخص کردند.

پژوهشگران فوق بدین ترتیب موفق شدند بسیاری از فعل و انفعالات مشترک در بین انواع سلول روده ای را شناسایی کنند و همچنین بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی که مختص یک نوع سلول ایمنی بودند، کشف نمودند.

به گفته آن ها، یافته‌های ما مبنی بر این که BEV ها، مسیرهای سیستم ایمنی را به شیوه‌ای خاص تحت تأثیر قرار می‌دهند و این که آن ها در بیماری التهابی روده تغییر می‌کنند، گام مهمی برای درک این وضعیت است و به طور بالقوه می‌تواند به توسعه BEV به عنوان یک سیستم درمانی کمک کند.

درک این ارتباطات و ماهیت بسیار پیچیده فعل و انفعالات بیولوژیکی بین باکتری های روده ای و سلول ها، می تواند سرنخی مهم برای غلبه بر بیماری های روده ای مهم که ناشی از اختلال در میکروبیوم این اندام مهم هستند، منجر شود.

به گزارش سیناپرس، یافته های فوق اخیراً در مجله معتبر Extracellular Vesicles که یکی از مجلات پیشرو در خصوص ارتباطات بیولوژیکی است منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا