آقایان مراقب باشند

به گزارش سیناپرس، بیشتر مردم تصور می کنند مصرف ویتامین ها و مکمل های دارویی برای بدن مفید بوده و به سلامت افراد کمک می کند در حالی که این موضوع صحت نداشته و یافته های محققان نشان می دهد مردانی که کمبود سلنیوم یا ویتامین E ندارند، باید از مصرف این مکمل ها خودداری کنند، زیرا دوزهای بالاتر از میزان توصیه شده این مواد در رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به سرطان هایی مانند پروستات را افزایش دهد.

این یافته ها در پی انجام تحقیقاتی بلند مدت به دست آمد که از سال ۲۰۰۱ آغاز شده بود.  در این سال مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده آزمایشی برای پیشگیری از سرطان را آغاز کرد. هدف از مطالعه فوق، بررسی این موضوع بود که آیا مصرف بیش از حد سلنیوم و ویتامین E می‌ توانند با افزایش خطر بروز سرطان پروستات همراه باشند. در این مطالعه شرایط و الگوی تغذیه ۳۵ هزار مرد داوطلب مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا برخی از این افراد روزانه ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم (ال-سلنومتیونین) را به تنهایی یا در ترکیب با ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین E  دریافت کردند. پس از مدتی مصرف این مکمل ها متوقف شد، زیرا آنالیزهای موقت سه ساله، نشان دهنده وجود ارتباط مصرف زیاد ویتامین E با افزایش خطر سرطان پروستات بود. به گزارش sinapress، در ادامه و باتوجه به اهمیت موضوع، دکتر آلن کریستال و همکارانش با استفاده از داده‌ های موجود،  تأثیر مکمل ‌های سلنیوم و ویتامین E را بر خطر سرطان پروستات بررسی کردند.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است سطح سلنیوم و ویتامین E افراد حاضر در مطالعه، از غلظت سلنیوم ناخن پا و نمونه خون آن ها مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته های این تحقیق نشان می دهد؛مصرف مکمل سلنیوم با یا بدون ویتامین E خطر ابتلا به سرطان پروستات با درجه بالا را تا ۹۱ درصد افزایش می دهد.

نویسندگان این تحقیق در پایان مطالعات خود نتیجه گرفتند: اگر میزان سلنیوم و ویتامین E  بدن مردان پائین باشد، مصرف این مکمل ها زیر نظر پزشک منعی ندارد،اما اگر این مواد در بدن مردان به میزان کافی یا زیاد وجود داشته باشند، مصرف این مکمل ها می توانند باعث افزایش قابل توجه خطر ابتلا به سرطان پروستات شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی موسسه ملی سرطان (Journal of the National Cancer Institute) منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا