ژنوم خوب ایرانی را راحت تحویل جامعه جهانی می دهیم

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر علوم فرارشته ای و پایه ای مانند فیزیک، شیمی، ریاضی و زیست و دیگر علوم بنیادین و مهندسی در جوامع پیشرفته از اهمیت زیادی برخوردار است. طی سال های اخیر نیز در ایران با نهادینه شدن تفکر اقتصاد دانش بنیان ها و تولید محصولات فناورانه، علوم پایه و فنی و مهندسی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و دانشمندان و پژوهشگران ایرانی نیز دستاوردهای خوبی در این زمینه کسب کرده اند اما همچنان موانع و چالش های پیش روی آنها قرار دارد که باید با درایت مدیران دولتی این موانع را رفع کرد زیرا غفلت از این موضوع می تواند عواقب بدی همچون مهاجرت دانشمندان به سایر کشورها را به ارمغان بیاورد.

نامگذاری سال 2022 از سوی سازمان علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان سال جهانی علوم پایه و همچنین نامگذاری سال 1401 از سوی فرهنگستان علوم به نام علوم پایه، بهانه ای شد تا گفتگویی با دکتر فرید مر، رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم پیرامون اهمیت این علوم فرارشته ای و مشکلات و موانع پژوهشگران این حوزه انجام دهیم.

دکتر فرید مر در گفتگو با سیناپرس گفت: هم اکنون علوم پایه را به عنوان رشته‌ های فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی و آمار می ‌شناسیم اما همه این علوم جزئی از شبکه بزرگ یکپارچه علم هستند و علم فراگیر و فرا رشته ای محسوب می شوند. امروزه در همه علوم قوانین ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی جاری و ساری است.

استاد ممتاز دانشگاه شیراز افزود: خوشبختانه ایران اکنون جایگاه خوبی در زمینه تولید علم کاربردی دارد. اوایل پیروزی انقلاب نسل اول دانشگاه های ایران فقط نقش آموزش داشتند. در نسل دوم، دانشگاه ها به انجام کارهای پژوهشی اهمیت دادند. اکنون نیز دانشگاه های نسل سوم ایران نقش مهمی در تربیت کارآفرینان، ایجاد پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان نقش مهمی برعهده دارند.

پژوهشگر برتر علوم پایه اظهارداشت: در حال حاضر دانشگاه‎ های ما نیروی متخصص و باهوش تربیت می ‎کنند. ژنوم ایرانی هم در دنیا معروف است که از هوش بسیار زیادی برخوردارند اما متاسفانه همه شان را تحویل جامعه جهانی می دهیم. همه جا مشاهده می کنید که ایرانی ها رفته اند و خودشان را نشان داده اند. این درحالی است که در حال حاضر خمیر مایه اولیه را داریم اما خوب از آنها استفاده نمی کنیم به طوری که اکنون فارغ التحصیلان ما حتی در مقطع دکترا با چالش بیکاری و مالی مواجه هستند.

وی به سیناپرس گفت: اکنون تمام الزاماتی که یک نظام موفق نیازمند است را داریم و از جایگاه خوبی برخوردار هستیم. پژوهشگاه و پژوهشکده‎ های مختلفی داریم که فعالیت های پژوهشی خوبی را انجام می دهند اما هنوز هماهنگی‎ هایی میان دولت و وزارتخانه ‎های مختلف و دانشگاه‎ ها برقرار نشده است وچرخ دنده‎های آنها کاملا بهم جفت نشده‎ است که بتوانند نیازهای همدیگر را برآورده کنند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون خمیر مایه اولیه را داریم فقط کافی است این برنامه ریزی و این اتصالات را برقرار کنیم و تکه های خوب را به یکدیگر بچسبانیم و گرنه استعداد، تبحر، توانایی و نوآوری ایرانی همه جای دنیا خودش را نشان داده است. اکنون در سازمان بزرگی مانند ناسا ایرانی ها مشغول به کار هستند. در نظام پزشکی نیز جراحان بزرگی داریم.

به گفته وی، تحقق این مساله نیازمند آن است که دولت با یک عزم بزرگ و جدی تصمیم بگیرد چه نوع حمایت هایی باید از دانشگاه ها داشته باشد و این مساله تا چه میزانی پیش برود.

رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم ادامه داد: دیگر توسعه کمی آموزش عالی به هیچ کجا نمی رسد. اکنون جوانان ما دیگر برای کسب درآمد و سرمایه به گرفتن مدرک توجهی نمی کنند زیرا عرضه مدرک و افراد دارای مدرک خیلی بیشتر از تقاضای بازار شده است.

مر در پایان به سیناپرس گفت: اکنون آن عرضه ای که باید داشته باشیم، کار و کارآفرینی است. این مساله در حال حاضر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفته است و پیرامون این مساله نیز معاونت علمی از شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری حمایت هایی می کند اما برای تحقق بهتر این مساله نیاز به کلان نگری و همراهی بیشتر سازمان برنامه وبودجه داریم.