چرا انسان های اولیه ابزارهای سنگی را بازیافت می کردند؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، مطالعات جدید تیمی از پژوهشگران بین المللی به سرپرستی فلاویا وندیتی از دانشگاه توبینگن و استلا نونزیانته سزارو از دانشگاه ساپینزا نشان می دهد که انسان های اولیه ممکن است ابزارهای سنگی تولید شده توسط اجداد خود را جمع آوری و بازیافت کرده باشند.

از نظر منطقی این پرسش مطرح می شود که چرا اجداد باستانی انسان این عمل را انجام می دادند در حالی که سنگ به عنوان یک منبع بی انتها و ارزان قیمت همواره در دسترس آن ها قرار داشت. به باور محققان این عمل  به عنوان راهی برای به یاد آوردن اجداد و تقویت ارتباط آنها با چشم انداز محیطی صورت می گرفت و ارتباطی با کمبود مواد اولیه برای ساخت ابزار ندارد.

در این مطالعات،  محققان ۴۹ ابزار سنگ چخماق را که از یک لایه ۵۰۰ هزار  ساله در سایت باستانی راوادیم، در فلسطین اشغالی کشف شده بود، بررسی کردند. مطالعات انجام شده نشان داد سنگ چخماق با کیفیت خوب برای تولید ابزارهای جدید به آسانی در این منطقه در دسترس بود، با این حال این ابزارها در مدت زمان طولانی، مورد استفاده قرار داشته و در بسیاری از موارد روی آن ها دوباره کار شده بودند. محققان برای بررسی دقیق تر این مساله، از میکروسکوپ برای بررسی لبه های قدیمی و پوشیده شده با پتینه ابزار و لبه های جدید که ابزار اصلاح شده و پتینه برداشته شده بود، استفاده کردند.

به گزارش سیناپرس، آثار سایش روی لبه‌های ۲۸ ابزار و بقایای ارگانیک استخوان یا چربی حیوانات بر روی ۱۳ ابزار تشخیص داده شد. این مطالعه نشان می‌ دهد که لبه‌ های قدیمی ‌تر عمدتاً برای برش استفاده می ‌شد، در حالی که لبه‌ های جدید تر برای تراشیدن چرم و استخوان استفاده می ‌شد.

در حقیقت بر اساس این یافته ها می توان استنباط کرد استفاده مجدد ابزارهای سنگی توسط انسان های باستانی به نوعی ابراز علاقه و احترام به اجداد و نیاکانشان بوده و دلایل روانی و اجتماعی دارد.

منبع: archaeology.org