واکسن آنفولانزا در سال جاری بی تاثیر می شود

به گزارش سیناپرس، آنفولانزا یکی از بیماری های فصلی و نسبتا خطرناک است که می تواند در برخی موارد منجر به مرگ بیماران شود و به همین دلیل توصیه می شود گروه های پر خطر در پایان تابستان نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.  

یافته های جدید آژانس بهداشت آمریکا نشان می دهد در حالی که انتظار می رود واکسن آنفولانزا خطر ابتلا به بیماری را 40 تا 60 درصد کاهش دهد، واکسن جدید این بیماری فقط خطر ابتلا به یک مورد خفیف این بیماری را تا ۱۶ درصد کاهش می دهد.
دکتر ویلیام شافنر، کارشناس بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در نشویل، در این رابطه گفت: این یافته‌ها به این معنی است که واکسن آنفولانزا در سال جاری اساساً بی ‌اثر است.

مطالعه این مرکز، که شامل داده‌های بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ فرد آمریکایی در هفت ایالت بود، تحقیقات منتشر شده در اوایل فصل آنفولانزا را تایید کرد که نوع غالب این بیماری از نوع ویروس H3N2 است، که محافظت در برابر آن به طور ویژه ای چالش برانگیز است. به گزارش sinapress، این ویروس نسبت به  سایر انواع آنفولانزا تمایل سریع ‌تری به جهش دارد. به گفته کارشناسان، بیشترین تعداد قربانیان آنفولانزا که در بیمارستان بستری شده یا فوت می کنند، به این نوع از ویروس مبتلا شده اند.

به گزارش سیناپرس، متاسفانه یافته های جدید دانشگاه میشیگان که در ماه های در اکتبر و نوامبر ۲۰۲۱، شیوع آنفولانزا را در مناطق مختلف ایالات متحده بررسی کرد نشان می دهد که واکسن های فعلی آنفولانزا محافظت زیادی در برابر بیماری ارائه نمی دهند.

در این میان نکته جالب این است که علیرغم سطح محافظت ناچیز واکسن، این فصل آنفولانزا دومین فصل متوالی است که تعداد موارد کلی کم را نشان می دهد. شافنر پیشنهاد کرد که شرایط مشاهده شده در سال جاری ممکن است به این دلیل باشد که افزایش نوع اومیکرون در دسامبر و ژانویه باعث شد مردم ماسک زده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند و در نتیجه از گسترش آنفولانزا جلوگیری شد.

وی در تکمیل توضیحات خود افزود که آخرین مطالعه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده نیاز به ساخت و ارائه واکسن های بهتر آنفولانزا را نشان می دهد زیرا آنفولانزا از بین نمی رود و سال آینده و سال بعد و سال بعد از آن دوباره بازخواهد گشت.

به گزارش سیناپرس، بر اساس آمارهای موجود مشخص می شود که در طول فصل آنفولانزای ۲۰۱۹- ۲۰۲۰ ، حدود ۲۲ هزار نفر در آمریکا جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست دادند و ۴۰۰ هزار نفر نیز در بیمارستان بستری شدند.تعدادی از سازندگان واکسن از جمله فایزر و مدرنا در حال تلاش برای توسعه واکسن آنفولانزا با استفاده از فناوری mRNA هستند، همان رویکردی که برای ساخت برخی از واکسن‌های کووید-۱۹ استفاده می‌شود. اما برخی گزارش ها نشان می دهد این واکسن ها احتمالا تا اواخر سال ۲۰۲۳ آماده نخواهند شد.

مترجم: زهرا همراز
منبع: upi
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا